Menu

Jak podejrzeć reklamy konkurencji? Facebook Ads Library

19 lipca 2020 - Facebook, Facebook Ads
Jak podejrzeć reklamy konkurencji? Facebook Ads Library

Każdy chciałby podglądać działania rywali na rynku, by jeszcze lepiej dopracować własne działania. Teraz masz taką szansę. Nie mam tu na myśli stalkingu czy szpiegostwa korporacyjnego. Możesz za to podejrzeć reklamy konkurencji dzięki Facebook Ads Library.

CZYM JEST FACEBOOK ADS LIBRARY?

Biblioteka reklam została stworzona przede wszystkim po to, by zapewnić pełną transparentność reklam wyświetlanych na Facebooku i we wszystkich powiązanych aplikacjach i usługach. 

Podkreślana na każdym kroku przejrzystość to m.in. pokłosie afer związanych z prywatnością, bezpieczeństwem danych czy doniesień na temat ingerencji treści na FB w wyniki wyborów czy referendów. Wiecie, Cambridge Analytica, Brexit, te sprawy. 

W całej tej sytuacji pojawiło się światełko szansy i nadziei dla marketerów, działających w ekosystemie reklamowym Facebooka.

Facebook Ad Library daje możliwość wglądu do informacji na temat emitowanych reklam. Co ważne, dane dotyczące reklam dotyczących kwestii społecznych, wyborów czy polityki – jak choćby wydatki, zasięgi i podmioty finansujące – przechowywane są aż przez 7 lat. 

Każdy może korzystać z możliwości Biblioteki – wyszukiwać i wyświetlać reklamy – z zastrzeżeniem, że jeśli reklamy zawierają treści dla dorosłych (np. alkohol i hazard) – materiały nie zostaną wyświetlone osobom nieletnim ani niezalogowanym do portalu. Zalogowanie będzie także potrzebne do zgłaszania treści.

JAK ZNALEŹĆ INTERESUJĄCE CIĘ REKLAMY?

Zanim zaczniesz szukać konkretnych treści musisz wiedzieć, że reklamy niezwiązane z kwestiami społecznymi, wyborami czy polityką nie pojawią się w wynikach wyszukiwania słów kluczowych. Musisz przejść do konkretnej strony w Facebook Ad Library.

Facebook Ad Library

Cały proces jest intuicyjny i banalnie prosty. Wystarczy kilka kroków, by zajrzeć do świata reklam konkurencji: 

  1. Otwórz Bibliotekę Reklam
  2. Wybierz odpowiedni kraj. W prawym górnym rogu znajdziesz aplet do rozwinięcia. Możesz też zaznaczyć opcję wszystkie – wtedy zobaczysz reklamy danej strony na całym świecie. 
  3. Kliknij “Wszystkie reklamy” nad paskiem wyszukiwania.
  4. Wpisz nazwę strony/reklamodawcy/marki.
  5. Enter i voila. Pojawi się rozwijane menu z listą rekordów. Kliknij konkretny wynik, by zobaczyć aktywne reklamy.

Informacje zawierać będą copy i materiał reklamowy.Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, kliknij w opcję “Zobacz szczegóły reklamy”. Dzięki temu sprawdzisz m.in. w przypadku reklamy kontaktowej dane dotyczące formularza. 

Oprócz tego możesz sprawdzić informacje o konkretnej stronie, jak choćby data utworzenia, wszystkie zmiany nazwy czy lokalizację krajów administratorów. Ta ostatnia dostępna jest w przypadku naprawdę dużych zasięgowo stron lub takich, które kupowały w danym kraju reklamę polityczną lub społeczną.

Ciekawą opcją jest również obserwowanie reklam wyświetlanych w konkretnym kraju, co może dać sporo insightów na temat konkurencji w całej branży.

RAPORT BIBLIOTEKI REKLAM – KOPALNIA WIEDZY DLA KAŻDEGO MARKETERA

Oprócz wyszukiwania konkretnych reklamodawców, Facebook Ad Library oferuje także zbiorczy raport, który obejmuje: 

JAKIE KORZYŚCI PŁYNĄ Z PODGLĄDANIA REKLAM KONKURENCJI?

Jedną z najważniejszych korzyści jest fakt, że nie musisz wchodzić na strony konkurencji czy dodawać produktów do koszyka, by zwiększyć szansę na znalezienie się w remarketingowym lejku.  

Wszystkie informacje i dane zawarte w Bibliotece Reklam i raporcie stanowią prawdziwy oręż w ręku marketera, o ile nie będzie traktować ich tylko jako suche liczby i słupki w Excelu. 

Odpowiednio zinterpretowane mogą posłużyć do analizy kampanii reklamowych konkurencji czy próby określenia ich celów strategicznych. Dowiesz się, jakie produkty są sprzedawane, w jakim czasie i kontekście oferowane są usługi.

Robiąc to w miarę regularnie, czyli przynajmniej raz w miesiącu, możesz zaobserwować i rozpoznać branżowe trendy

To z kolei idealny wstęp do weryfikacji i optymalizacji własnych działań strategicznych, marketingowych, sprzedażowych czy brandingowych. 

Tylko nie zapomnij testować formatów, copy i kreacji. Tylko tak ustalisz, na które najlepiej reagują Twoi odbiorcy. 

Jak mawiał legendarny Claude Hopkins w swojej książce Scientific Advertising: “Niemal każda pojawiająca się w biznesie kwestia dotycząca sprzedaży znajduje precyzyjną odpowiedź potwierdzoną wieloma doświadczeniami. W tych warunkach, w miejscach, gdzie istnieją one przez długi czas, reklama i marketing stają się naukami ścisłymi. Każde działanie jest dokładnie planowane. Busola ścisłej wiedzy wyznacza najkrótszą, najbezpieczniejszą, najtańszą drogę do zamierzonego celu. Uczymy się zasad i potwierdzamy je poprzez wielokrotne testy”.

Może to Cię zaskoczyć lub nie, ale nie ma innej drogi dla marketingu – także internetowego – jak opieranie się na twardych danych, a Facebook Ad Library dostarcza ich naprawdę sporo.

Żal byłoby z nich nie skorzystać

Niespodzianka Facebook Ad Viewer

Wiem, że czasem najważniejsze rzeczy potrafią umknąć naszej uwadze w natłoku zajęć, dlatego mam małą niespodziankę na koniec w postaci wtyczki do przeglądarki, która od razu przeniesie Cię od razu do Biblioteki Reklam. Oto Facebook Ad Viewer

Owocnego podglądania i ulepszania kampanii!

4 myśli nt. „Jak podejrzeć reklamy konkurencji? Facebook Ads Library

  • Pingback: Podziel się muzyką ze Spotify na InstaStories! - Marek Gwóźdź

  • Pingback: AKTUALNE WYMIARY GRAFIK NA FACEBOOKU [lipiec 2020] - Marek Gwóźdź

  • Pingback: Jak wykorzystać zachowania zakupowe do targetowania w reklamach na FB? - Marek Gwóźdź

  • Pingback: Jak efektywnie używać tagów i hashtagów na YouTube? - Marek Gwóźdź

  • Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *