Jak wykorzystać zachowania zakupowe do targetowania w reklamach na FB?

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Wiesz, że zachowania zakupowe konsumentów możesz wykorzystać do swoich kampanii reklamowych na Facebooku? Nie wszyscy o tym wiedzą, dlatego tym bardziej cieszę się, że tu jesteś. Opowiem Ci, jak wykorzystać zachowania zakupowe do targetowania reklam na Facebooku. Ale to nie wszystko. Dowiesz się również, dlaczego ta forma marketingu może być strategią, dzięki której Twój biznes ma szansę na realne wzrosty.

ZACHOWANIA ZAKUPOWE – CZY FACEBOOK WIE JUŻ O NAS WSZYSTKO?

Wielu marketerów chciałoby mieć dostęp do danych, które pozwoliłyby im realnie walczyć z konkurencją – czy to pod względem ceny, jakości asortymentu lub oferty, a nawet jakością obsługi klienta. 

Inni chcieliby podłączyć się do tortu i odkroić kawałek dla siebie, oferując podobne produkty lub takie, które będą wobec nich komplementarne. Przecież kupując np. nowy rower potrzebujesz kask, bidon, pompkę, rękawiczek czy spodenek…

Wieczorem przeglądasz sklepy internetowe w poszukiwaniu rzeczonego roweru, a po wejściu na FB (wiadomo, że tylko na chwilę) pojawiają się reklamy poszukiwanego modelu w niższych cenach i z darmową dostawa. Scrollujesz dalej i natrafiasz na ofertę zestawu dedykowanej odzieży sportowej dla kolarzy. 

Przypadek? Magia? 

Nie.

Technologia i możliwości targetowania, jakie daje ekosystem reklamowy Facebooka – dokładnie jak jest z podglądaniem reklam konkurencji

Przez lata analitycy biznesowi ostro krytykowali Facebooka. Traktowano go jako fajne miejsce do spędzania czasu, ale kompletnie nie dawał żadnych perspektyw reklamowych, nie mówiąc już o wglądzie w zachowania konsumenckie. 

Wszystko zmieniło się z początkiem 2013 roku, kiedy nawiązano współpracę takimi brokerami danych, jak Epsilon, Acxiom i Datalogix

Firmy te mają dostęp do BILIONÓW transakcji każdego roku, co spowodowało, że Facebook zaczął wiedzieć więcej niż to, ile czasu spędzasz przeglądając News Feed, a ile grasz w Angry Birds lub Candy Crush. Prawdopodobie wie, że niedługo bierzesz ślub, jakie książki lubisz czytać i to, że niedawno zacząłeś chodzić na siłownię i przyjmować odżywki białkowe. 

Przerażające? Może na początku. Jeśli się nad tym głębiej zastanowić, korzyści jest naprawdę wiele. I to dla każdej ze stron. Reklamodawcy mogą lepiej zoptymalizować kampanię i zredukować koszty, a użytkownicy mogą być pewni, że podsunięte im oferty produktów, których realnie potrzebują. Idealny układ win-win.

DLACZEGO TARGETOWANIE BEHAWIORALNE MOŻE POMÓC W ROZWOJU BIZNESU?

Jeśli zastanawiasz się, czy wykorzystanie zachowań zakupowych może przynieść konkretne zyski, a także wynieść biznes na kolejny poziom, mam dla Ciebie kilka mocnych argumentów.

Pomimo ogromnego wzrostu zainteresowania zakupami online, wielu ludzi wciąż preferuje tradycyjne kanały zakupowe. 

Jedynie 6,5% konsumentów twierdzi, że media społecznościowe są pierwszym miejscem, w którym poznają marki, ich produkty czy usługi. Dla porównania – 16% wskazuje media tradycyjne, jak prasa, radio i telewizja, dla 14% osób ważna jest opinia znajomych i poczta pantoflowa, a nieco ponad 9% spotkanie z brandem zaczyna w sklepach fizycznych.

Chcąc do nich wszystkich zanim zrobi to konkurencja, musisz wziąć pod uwagę ich aktywność w innych miejscach niż aplikacje ze stajni giganta z Menlo Park. 

Kolejnym argumentem jest także fakt, że użytkownicy uodpornili się już na przewidywalne, nieciekawe i kompletnie niepotrzebne reklamy na Facebooku. Wprowadzają one jedynie chaos i bałagan w news feedzie. Znasz to, prawda? 

Targetowanie behawioralne zwiększa szansę na to, że użytkownik klilkający w reklamę stanie się klientem. Pomoże Ci ono nie przepalać budżetu, a i ROI z takich kampanii będzie o wiele większy

Wszyscy jako użytkownicy i konsumenci reklam potrzebujemy konkretu, a czasem bodźca do działania. Wiele kampanii jest zbyt ogólnych, a częstotliwość ich wyświetlania z czasem staje się irytująca. Choć częstsza ekspozycja na reklamę wydaje się logicznym posunięciem, jednak wszystko zależy od etapu lejka i temperatury ruchu, na jaki kierujesz. 

Kierowanie reklam na zachowania i na konkretny produkt może być najbardziej opłacalnym posunięciem, ponieważ masz pewność, że konsumenci wykazują realne zainteresowanie zakupem. 

JAK WYKORZYSTAĆ ZACHOWANIA ZAKUPOWE DO TARGETOWANIA REKLAM NA FACEBOOKU?

Jak już wspomniałem, reklamodawcy i marketerzy dostali w dłoń nowy oręż w walce o klienta – jego uwagę, serce i portfel. Wykorzystując te dane, nie trzeba już polegać jedynie na własnych bazach CRM czy informacjach zgromadzonych z programów lojalnościowych, zapisów na newslettery czy nawet z facebookowego piksela. 

Dzięki nim marketerzy w Menedżerze Reklam mają dostęp do tysięcy różnych zachowań zakupowych, a przez to mogą kierować reklamy do 100% docelowych odbiorców. To właśnie jest to legendarne czytanie w myślach, które daje wgląd w ludzkie upodobania, zainteresowania czy działania. 

Opcję zachowania zakupowe (purchase behaviour) znajdziesz na poziomie tworzenia kampanii w zakładce ZACHOWANIA. 

Zachowania zakupowe dzielą się dodatkowo na kilkanaście podkategorii:

  • Business Purchases
  • Buyer Profiles
  • Clothing
  • Food and Drink
  • Health and Beauty
  • Home and Garden
  • Household Products
  • Kids Products
  • Pet Products
  • Purchase Habits
  • Purchase Types
  • Sports and Outdoors
  • Store Types
  • Subscription Services

Każda z nich rozgałęzia się na kolejne, dając Ci bogactwo jeszcze bardziej szczegółowego i dokładniejszego targetowania reklam w zależności od natury biznesu i jego branży.

Szczególnie warto przyjrzeć się trzem opcjom: Buyer Profiles, Business Purchases i Purchase Habits.

Buyer Profiles, czyli Profile Kupujących pomogą Ci wstępnie skategoryzować swoich odbiorców. Możesz kierować reklamy między innymi do majsterkowiczów, smakoszy, “zakupoholików”, gadżeciarzy, sportowców lub miłośników luksusowych brandów i usług, a to jeszcze nie jest koniec.

Chcąc dotrzeć do najlepszych klientów z sektora B2B, wykorzystaj podkategorię Business Purchases, czyli Zakupy Biznesowe. Rozwijając ją, napotkasz następujące opcje: 

  • Marketing biznesowy
  • Konserwacja, naprawa i eksploatacja
  • Prezenty biurowe i firmowe
  • Szkolenia i publikacje

Dzięki nim śmiało możesz sprzedawać szkolenia dla pracowników, rozwiązania typu cloud czy dedykowane upominki dla kontrahentów.

Purchase Habits (Nawyki Zakupowe) to jedna z najbardziej interesujących z punktu widzenia biznesowego podkategoria. Posiada aż 3 stopnie zaawansowanego targetowania. Możesz wybrać, czy reklamy mają dotrzeć do osób robiących zakupy online, offline, a także do wydających powyżej średniej kwoty wydatków w danej branży

PAMIĘTAJ: jeśli prowadzisz biznes e-commerce, możesz kierować reklamy do osób robiących zakupy online, a właściciele innych sklepów mogą kierować reklamy do kupujących offline. 

Facebook – jak to bywa w trakcie projektowania kampanii – pokaże Ci, do ilu osób uda Ci się dotrzeć w każdej podkategorii, na podstawie zagregowanych od swoich dostawców informacji. 

Po dopełnieniu reszty “formalności” i odpaleniu kampanii zaczyna się proces uczenia się, a algorytmy rozpoczną swoje “magiczne” działanie. Oczywiście, nie zrobią wszystkiego za Ciebie – potrzebne jest testowanie kreacji, kontrola, interpretacja wyników, ale to już materiał na zupełnie inny tekst 😉

WAŻNE. Prowadząc działania reklamowe w Polsce wykorzystanie zachowań zakupowych jest dość mocno ograniczone. W tym momencie można dotrzeć do osób, które w poprzedzającym start kampanii tygodniu kliknęły CTA “kup teraz” – wystarczy, że zaznaczysz opcję “zaangażowani nabywcy”. 

Opanowanie celów kampanii i wielu opcji targetowania reklam na Facebooku jeszcze lepiej spersonalizować działania. Wykorzystanie zachowań zakupowych to kolejna z nich, a co najważniejsze – umożliwia dotarcie do tych najbardziej zmotywowanych na zakup osób.

Eksperymentuj z poszczególnymi podkategoriami, by optymalizować reklamy pod kątem konwersji. Dzięki temu stworzysz skuteczną kombinację opartą na zamiarach, budzeniu potrzeb, a także na określonych wzorcach. 

Tak zaprojektowania kampania pozwoli osiągnąć jak najwięcej z prowadzonych działań – i dla użytkowników, jak i dla biznesu. Tak, win-win dla obu stron jest możliwy. 
Nie wierzysz? Skontaktuj się ze mną – wspólnie popracujemy nad Twoimi reklamami.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

osiem + trzynaście =