Produkty cyfrowe – na jakich platformach je sprzedawać?

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Myślisz nad stworzeniem kursu online, e-booka lub innego produktu cyfrowego? Świetnie! Pozostaje tylko pytanie: gdzie je sprzedawać i jakich platform potrzebujesz, by to zrobić? Dziś rozwieję te wątpliwości i przedstawię Ci miejsca w sieci, gdzie możesz zarabiać na swojej twórczości. Zaczynajmy!

Kursy online

 

Kursy online to coraz bardziej popularny sposób dzielenia się wiedzą w internecie. Są świetnym rozwiązaniem zwłaszcza dla osób, które chcą nauczyć się nowych rzeczy, ale nie mają czasu wybrać się na szkolenie stacjonarne lub wolą rozbić naukę na kilka dni/tygodni.

Za pomocą kursów internetowych można więc przystępnie przekazywać wiedzę dowolnej liczbie użytkowników w dowolnym czasie, a przy okazji – rzecz jasna – generować stałe przychody. Sytuacja idealna dla obu stron.

O co zatem trzeba zadbać, by stworzyć taki kurs?

 

Sprzedaż kursów online wymaga przede wszystkim platformy, na której będziesz mógł przechowywać materiały, zarządzać treściami oraz realizować płatności. Zapewni to na przykład najbardziej popularny WordPress, wzbogacony o platformę PubliGo, które pozwoli Ci hostować kursy na własnej stronie internetowej. W podobny sposób działa plugin LearnDash, dedykowany właśnie do tworzenia kursów online.

 

Możesz przy tym posłużyć się też zewnętrznymi platformami, takimi jak myVOD, dedykowana platforma do kursów Imker, EasyLMS, SendOwl czy Teachable. To elastyczne platformy do tworzenia kursów online, oferujące różnorodne narzędzia, integracje i możliwości dostosowania. A co najważniejsze – wiele z nich nie wymaga od Ciebie umiejętności kodowania czy innych zaawansowanych technik.

 

Opcję tworzenia i sprzedawania kursów online daje także Shopify, ale w tym przypadku musisz zintegrować też platformę z zewnętrznymi aplikacjami subskrypcyjnymi.

 

E-booki

 

Kolejne niezwykle popularne rozwiązanie, jeśli chodzi o dzielenie się wiedzą i monetyzowanie jej. W porównaniu do pisania książek jest to rozwiązanie o wiele tańsze, bardziej ekonomiczne, ekologiczne i… zwyczajnie prostsze.

 

Oczywiście, nie znaczy to, że napisanie e-booka jest błahostką. Musisz przecież przygotować cały tekst w odpowiednim formacie, najpewniej skorzystać z pomocy grafika przy kreowaniu okładki i ilustracji, a następnie zlepić to w dokument. W porównaniu ze żmudnym procesem powstawania książki jest to jednak szybsze i przyjemniejsze.

 

Ale, ale! Żeby sprzedawać e-booka, musisz też dobrać do tego odpowiednią platformę. A tu opcji jest całkiem sporo.

Z pomocą znów przychodzi nam nasz znany i lubiany WordPress. Tym razem z wtyczką WooCommerce, która pozwala na łatwe tworzenie sklepu internetowego i sprzedaż cyfrowych produktów, w tym na przykład e-booków. 

Możemy tu również zdecydować się na marketplace, które oferują stricte możliwość dystrybucji e-booków. Co ciekawe, dedykowaną platformę dla autorów proponuje nam chociażby Empik z opcją Self Publishing. 

Do tego mamy tu do dyspozycji takie platformy, jak Amazon Kindle Direct Publishing (KDP), SendOwl, Draft2Digital, EasyCart, Naffy, Shopify, Teachable czy Imker SalesCRM, które pozwolą Ci zająć się jedynie sprzedażą, a nie układaniem sklepu od podstaw.

Wybór jest szeroki, a platformy oferują wiele funkcji. Zapoznaj się z nimi szerzej, by dobrać taką, która najlepiej pasuje do Twoich potrzeb!

Licencjonowane treści cyfrowe

 

Jeżeli jesteś artystą, fotografem czy grafikiem, to sprzedaż licencjonowanych treści cyfrowych może być świetnym sposobem na zarabianie pieniędzy na swojej twórczości. 

Gdzie najlepiej się pojawić z takimi produktami?

Pewnie Cię nie zaskoczę, ale tutaj znów masz w zasadzie dwa wyjścia. Pierwsze to… tak jest – WordPress z wtyczką Easy Digital Downloads, która jest stworzona do handlowania produktami cyfrowymi, również wspomnianymi wcześniej e-bookami. A drugie to skorzystanie z zewnętrznych platform. 

Jeśli chodzi o licencjonowane treści cyfrowe, to popularnymi rozwiązaniami są Idosell, Adobe Stock, Getty Images, Creative Market czy Imker SalesCRM. Umożliwiają one sprzedawanie i zarządzanie licencjami swoich twórczości w dość prosty i intuicyjny sposób, bez potrzeby zakładania własnego sklepu.

Biblioteki treści premium

 

Biblioteki treści premium to kolekcje ekskluzywnych materiałów, które są dostępne dla subskrybentów lub klientów płacących określoną opłatę. Oferują one wysoką jakość treści i dodatkowe korzyści, takie jak wsparcie techniczne, aktualizacje i dostęp do ekskluzywnych materiałów, na które mogą sobie pozwolić jedynie ci, którzy wykupili program premium.

 

Jednym z najczęstszych rozwiązań praktykowanych w świecie biznesu online są newslettery premium. Możesz w ten sposób kierować ekskluzywne treści dla subskrybentów w zamian za opłatę za członkostwo.

 

Newslettery premium możesz prowadzić za pomocą wielofunkcyjnego narzędzia Imker, a konkretnie Imker Sales CRM, które już znasz. Pozwala Ci ono kontrolować zapisy oraz kierować treści do użytkowników, którzy wykupili dostęp do Twojego newslettera.

 

Sprzedawanie treści premium dla zamkniętych społeczności oferują również takie platformy, jak MailerLite (tu, jak sama nazwa wskazuje, szczególnie te e-mailowe) czy SendOwl.

Cyfrowe szablony i narzędzia

Jeżeli tworzysz projekty graficzne lub programujesz, to świetnym sposobem na monetyzację Twoich umiejętności jest sprzedaż cyfrowych szablonów lub narzędzi.

Możesz skomponować projekt, który kupujący będzie mógł wykorzystać bezpośrednio lub też edytować odpowiednio do swoich potrzeb.

 

To bardzo interesująca opcja, zwłaszcza dlatego, że w internecie znajdziemy kilka platform, które są przeznaczone do sprzedaży właśnie takich produktów cyfrowych. Możemy do nich zaliczyć Shopify, Creative Market, Techable, Podia, Imker SalesCRM, SendOwl czy ThemeForest. Na każdej z nich możesz zamieścić interesujący szablon strony, grafiki lub projekt narzędzia cyfrowego, który będzie czekał na kupca.

Fotografia produktowa

 

Fotografia produktowa to specjalność fotografii, która skupia się na fotografowaniu produktów w sposób atrakcyjny i przyciągający uwagę. Jest ona często wykorzystywana przez sklepy internetowe, konkretne marki czy też agencje reklamowe do promowania produktów i usług.


Popyt na tego rodzaju twórczość jest więc spory. A gdzie ją sprzedawać? 

Oczywiście, pierwszą opcją, która przychodzi na myśl, jest tu freelance i podpisywanie umów z firmami, które akurat wystawiają zlecenia na podobne fotografie. Jest to popularne rozwiązanie wśród osób, które działają w tym obszarze. 

Istnieje jednak również możliwość sprzedaży zdjęć w internecie. Niesie ona za sobą kilka opcji do wykorzystania, a posłużyć się tu można w zasadzie podobnymi platformami, jak w przypadku wspomnianych wyżej licencjonowanych treści cyfrowych. A zatem Creative Market, Teachable, SendOwl oraz Imker SalesCRM. Do listy warto dodać jeszcze PhotoDune od Envato, które pozwala na sprzedaż stockowych zdjęć, również tych produktowych.

Muzyka, sztuka, rozrywka

 

Każdy z tych trzech obszarów jest obecnie szeroko dostępny. Produkty z tych obszarów można znaleźć tak łatwo, jak nigdy wcześniej. Z jednej strony mamy streaming muzyczny, gdzie miliony utworów są dostępne na wyciągnięcie ręki, a z drugiej strony, platformy takie jak YouTube i Instagram umożliwiają artystom dzielenie się swoimi dziełami ze światem w sposób bezpośredni, a przy dobrych wiatrach i podpisach w umowach – zarabianie na nich.

Możliwości w zakresie sprzedaży są tu jednak dużo szersze. W zakresie muzyki popularną platformą dla niezależnych twórców jest Bandcacmp, SendOwl, Audiojungle lub uniwersalna w zakresie produktów cyfrowych platforma IdoSell, a piosenki można sprzedawać również np. na iTunes. Ciekawym miejscem pod tym względem jest Mugo, za którego pośrednictwem możesz zarabiać na swojej muzyce przez serwisy streamingowe, takie jak Spotify, Tidal, Apple Music czy Deezer.

Produkty z obszaru sztuki z pewnością znajdą kupców na Creative Market lub dedykowanych sztuce platformach jak OnArte czy Pepineria. Rozrywka zaś to najprawdopodobniej temat, do którego zagospodarowania będziesz potrzebować dedykowanej strony internetowej i odpowiednich wtyczek do WordPressa.

 

Każdy z tych obszarów jesteś również w stanie zagospodarować dzięki platformie Imker SalesCRM, która w swojej szerokiej ofercie umożliwia też sprzedaż podcastów, audiobooków czy produktów fizycznych.

Usługi cyfrowe

 

Tworzysz kampanie reklamowe, jesteś copywriterem albo specjalizujesz się w innych usługach realizowanych cyfrowo i chcesz działać na własną rękę, zamiast pracować w firmie?

W takim razie na start z pewnością potrzebujesz odpowiedniej strony internetowej. A tutaj niczym bumerang znów wraca do nas kochany WordPress wraz z uzupełnieniem stosownymi wtyczkami. Jeżeli jednak szukasz zewnętrznych rozwiązań, to w sieci znajdziesz wiele stron, które gromadzą freelancerów i oferują im szukanie zleceń. 

Platformy, które warto wziąć pod uwagę, to Fiverr, Upwork, Freelancer czy Useme, gdzie również możesz wystawiać faktury za wykonaną pracę. Na rynku funkcjonuje też inny polski gracz, 1koszyk.pl, który jest darmową alternatywą dla platform e-commerce.

Do gamy platform oczywiście należy też dorzucić Imker SalesCRM, który oferuje na przykład sprzedaż konsultacji online. A jeżeli chcesz sprzedawać projekty kodów

Produkty cyfrowe do druku

 

Produkty cyfrowe do druku to szeroki zakres materiałów, które można wydrukować w domu lub w profesjonalnym drukarni. Od plakatów i kartek świątecznych po koszulki i kubki, możliwości są praktycznie nieograniczone. Artystyczne wzory, grafiki i ilustracje mogą być łatwo dostępne jako pliki cyfrowe, które można pobrać i wydrukować na różnych nośnikach, dodając indywidualny styl do codziennych przedmiotów. 

Cyfrowe produkty do druku tak naprawdę może tworzyć każdy. W ten sposób masz szansę wyrazić swoją kreatywność, pokazać swoje umiejętności i… trochę na nich zarobić.

Potrzebujesz jedynie dobrego miejsca. Świetnie sprawdzi się tu choćby wspomniany już wcześniej Creative Market, gdzie zamieścisz plakaty, ilustracje, wzory tkanin i inne. Warty uwagi jest są też serwisy Sellfy oraz Redbubble, które pozwalają sprzedawać na przykład  wzory na koszulki, naklejki, kubki lub inne produkty. 

Produkty cyfrowe do druku możesz także wydawać za pomocą przyjaznego i intuicyjnego narzędzia Graphicriver, Imker SalesCRM czy Podia.

 

Członkostwa cyfrowe

 

Członkostwa cyfrowe to usługa, która umożliwia dostęp do ekskluzywnych treści, materiałów lub korzyści dla subskrybentów, którzy płacą określoną opłatę na przykład na miesiąc lub rok. 

To świetna opcja, by zbudować bazę najbardziej zaawansowanych fanów lub odbiorców, z którymi chcesz dzielić się bardziej ekskluzywnymi treściami. Może obejmować na przykład dostęp do zamkniętych grup na komunikatorach, takich jak chociażby Slack czy Discord.

Aby uruchomić sprzedaż takiej usługi, trzeba posiadać platformę, która będzie w stanie zorganizować realizację płatności. Najbardziej popularną opcją jest tutaj oczywiście WordPress z wgraną wtyczką Publigo. Możesz jednak sięgnąć po zewnętrzną platformę, jak EasyCart, SendOwl, a także nieoceniony Imker SalesCRM, który pozwala Ci również stworzyć dedykowane miejsce dla Twojej społeczności.

Ponadto, jeśli zintegrujesz Shopify z odpowiednimi aplikacjami, to członkostwa cyfrowe sprzedaż również za pośrednictwem tej platformy, a opcję tworzenia społeczności premium wprowadza też Teachable.

 

Zarabiaj na swoich produktach cyfrowych!

To już wszystko na dziś. Jeżeli planujesz zająć się realizacją produktów cyfrowych, to po przeczytaniu tego tekstu wiesz już, jakich platform potrzebujesz, by na tym zarabiać. Narzędzi jest wiele, z czego każde nieco różni się funkcjonalnościami i na przykład wysokością prowizji. Koniecznie o tym pamiętaj i zwracaj uwagę na takie aspekty przy wyborze optymalnej platformy da Twojego biznesu.

Trzymam kciuki za Twój rozwój i życzę jak najwięcej transakcji!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

cztery × jeden =