Algorytm Instagrama. Jak działa?

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Algorytm Instagrama. Jak działa? Pewnie zastanawiasz się, dlaczego zdjęcie lunchu modowej influencerki praktycznie z marszu niesie się viralem, a wartościowe treści edukacyjne tkwią w odmętach Instagrama. Złoty strzał? A może efekt celowych, przemyślanych działań? Dziś pokażę Ci, że algorytm Instagrama można naprawdę zrozumieć i dzięki kilku zabiegom poprawisz swoje wyniki na tej platformie.

Jak działa algorytm Instagrama? To nie jest czarna magia!

Algorytm Instagrama decyduje o tym, które posty widzą ludzie za każdym razem, gdy wchodzą do aplikacji. Opiera się on na uczeniu maszynowym, więc sposób, w jaki kwalifikowane są Twoje posty, stale się zmienia.

Wiesz, że w 2019 roku średnio przeciętny użytkownik spędzał tam średnio 27 minut dziennie? Tyle masz czasu, żeby trafić do ludzi ze swoimi treściami.

Zasadniczo algorytm Instagrama opiera się o trzy główne czynniki.

RELACJE

Instagram chce, abyśmy spędzali czas z aplikacją, ponieważ chcemy, a nie tylko dlatego, że nie możemy przestać scrollować. Właśnie dlatego podbijane są posty z kont, z którymi już mieliśmy interakcję – czy to w postaci follow, polubienia czy komentarza.

To ważny znak dla marek i twórców – po pierwsze trzeba zadbać o zaangażowanie swojej społeczności (o nim trochę więcej za chwilę).

Wzajemne tagowanie, komentowanie czy DM to aktywności, które wskazują na bliską i silną relację między poszczególnymi kontami.

ZAINTERESOWANIE

Algorytm daje nam to, czego chcemy. Więc jeśli użytkownicy wchodzili w interakcję z określonymi typami postów w przeszłości, algorytm Instagrama z większym prawdopodobieństwem pokaże im tego typu treści w przyszłości.

Dlatego nie ograniczaj się tylko do jednego formatu czy rodzaju treści.

AKTUALNOŚĆ

Tu zasada jest naprawdę prosta. Nowsze wpisy są zawsze częściej wypychane na początek feedu. Musisz wiedzieć, kiedy Twoi odbiorcy są online, by akurat w tym okienku czasowym zapostować – tak zwiększysz szansę na to, że w ogóle zobaczą Twoje treści.

Inne czynniki mające wpływ na wyświetlanie się Twoich postów to:

Częstotliwość. Algorytm pokazuje w pierwszej kolejności najpopularniejsze posty od czasu ostatniego otwarcia aplikacji. To znaczy, że Ci, którzy nie zaglądają często na Instagram, zobaczą je tylko wtedy, gdy wzbudzi duże zainteresowanie.

Długość sesji. Użytkownicy, którzy spędzają w aplikacji 50 minut zobaczą więcej postów (nawet tych o słabszych wynikach), niż ci, którzy poświęcą kilka minut na zobaczenie tych najlepszych

Liczba obserwowanych kont: im mniej kont obserwują Twoi obserwujący, tym większe szanse, że trafią na Twoje treści.

Algorytm Instagrama – w telegraficznym skrócie

Pomimo tego, że składa się na niego masa czynników i danych, które trzeba byłoby przeanalizować, algorytm Instagrama można przedstawić w dość uproszczonej formie.

więcej postów → więcej możliwych interakcji → większe szanse na pokazanie się osobom zainteresowanym Twoimi treściami → Twoje treści będą wyświetlane zamiast postu konkurencji sprzed 3 dni → jeśli im się spodobają i zaangażują się w nie, będą pokazywane jeszcze częściej…

I tak dalej… 😉

Jak rozumieć zaangażowanie na Instagramie?

Zaangażowanie to coś więcej niż liczba wyświetleń, zasięgi czy liczba obserwujących. Chodzi o mierzenie interakcji, jakie Twoi odbiorcy robią z Twoimi treściami.

Na Instagramie zaangażowanie mierzy się za pomocą szeregu wskaźników, takich jak:

  • Komentarze
  • Udostępnienia
  • Lajki
  • Zapisane posty
  • Liczba obserwujących i ich wzrost
  • Wzmianki i oznaczenia
  • Branżowe hashtagi
  • Kliknięcia
  • DM

Tego rodzaju działania są dowodem na to, że ludzie nie tylko widzą Twoje treści. Są aktywnie zainteresowani tym, co Ty lub Twoja marka macie do powiedzenia.

Dlaczego powinno zależeć Ci na budowaniu zaangażowania? Przede wszystkim oznacza to, że Twoje treści mają wpływ na odbiorców. Są dla nich ważne, pobudzające do dyskusji, inspirujące. To bardzo ważne w kontekście budowania doświadczeń, relacji i zaufania.

Po drugie, jak już wspomniałem – silne zaangażowanie jest kluczowym czynnikiem w algorytmie Instagrama. Im większe zaangażowanie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że algorytm popchnie Twoje treści w górę. Kto wie, może trafią nawet na stronę główną 😉 

Dobry wskaźnik zaangażowania na Instagramie. Czyli jaki?

Analiza danych, do których masz dostęp chociażby w Statystykach Instagrama lub dotrzesz do nich dzięki zewnętrznym narzędziom, jak choćby Hootsuite, będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju kanałów i osiągania kolejnych celów biznesowych.

Twój wskaźnik zaangażowania, czyli Engagement Rate mierzy ilość interakcji, jaką zarabiają treści społecznościowe w stosunku do Twoich obserwujących lub zasięgu.

Innymi słowy: jaki procent osób, które zobaczyły Twój wpis, faktycznie się nimi zainteresowały?

Wielu ekspertów przyznaje, że o silnym zaangażowaniu możemy mówić, gdy wskaźnik mieści się w przedziale 1-5%.

Oczywiście, „dobry engagement rate” to pojęcie mocno subiektywne – sporo zależeć będzie od branży, znajomości Twojej społeczności czy przyjętych celów. Warto je dobrze przemyśleć zanim rozpocznie się jakiekolwiek działania w social media. 

5 wskazówek, jak zwiększyć zaangażowanie na Instagramie

Dawaj wartość

Kluczem do budowania zaangażowania w socialach jest poznanie społeczności i tworzenie takich treści, które będą mogli wykorzystać w codziennym życiu lub rozwiążą część problemów, z którymi się zmagają.

Autentyczność przede wszystkim!

W mediach społecznościowych emocje i szczerość są cenniejsze niż doskonałość. Udostępniaj treści, które będą czymś więcej niż tylko przemyślaną strategią marketingową. Pokazuj ludzi i doświadczenia powiązane z Twoją marką czy produktem.

Może będą to materiał zza kulis na Stories, może User Generated Content od Twoich obserwujących – tylko Twoja kreatywność Cię tu ogranicza.

Nie bój się video!

Content video wzbudza aż o 38% większe zaangażowanie niż statyczne obrazy i grafiki.Komentarza więcej nie trzeba, prawda? 😉

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Lily Lolo Polska (@lilylolopl)


Zrób swój pierwszy live. A potem kolejny, i kolejny!

Z danych LiveStream i New York Magazine wynika, że 80% osób wolałoby obejrzeć transmisję live zorganizowaną przez daną markę niż czytać kolejny tekst na blogu.

To doskonała szansa na bardziej bezpośredni kontakt ze swoimi odbiorcami i możliwość budowania bardziej zażyłych i relacji. W niektórych krajach dostępna jest już opcja Instagram Live Shopping, czyli możliwość robienia zakupów w ramach takiej transmisji – być może i do nas wkrótce dotrze.

Zwiększ aktywność w Stories!

Instagramowe Stories to prawdziwy boom w ostatnim czasie! Dość wspomnieć, że pół miliarda osób dziennie z nich korzysta. 62% z nich deklaruje, że bardziej interesowałoby się daną marką lub produktem, jeśli regularnie widzieliby je na Stories. To chyba wystarczająca zachęta. 

 

Oczywiście działania organiczne to jedno. Innym skutecznym narzędziem do osiągania celów biznesowych są płatne kampanie reklamowe. Jeśli interesują Cię takie rozwiązania, z radością je dla Ciebie poprowadzę. Skontaktuj się ze mną już teraz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

pięć × 2 =