API konwersji. Jak je skonfigurować?

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

API konwersji na Facebooku. Jak je skonfigurować na Twojej stronie?API konwersji to alternatywa dla Piksela Facebooka. Dziś stanowi jego świetne uzupełnienie, a za jakiś czas może go zupełnie zastąpić. Tak czy siak, już dziś warto korzystać z tego rozwiązania. Jak skonfigurować API konwersji na Facebooku?

Zanim przejdziesz dalej, przeczytaj czym jest API konwersji,  jak działa i dlaczego musisz je skonfigurować. Czytaj tu: API konwersji na Facebooku

API konwersji, choć dostępne nie od dziś, do niedawna nie cieszyło się wielką popularnością. Łatwiej wdrożyć jest Piksela, dlatego najczęściej właśnie to rozwiązanie wybierają marketerzy. Dyskusja wokół prywatności w sieci i coraz głębsze zmiany technologiczne, od iOS14 po ograniczenia w działaniu ciasteczek, sprawiają że API konwersji wraca do łask, a za jakiś czas może się okazać jedynym narzędziem do śledzenia działań użytkowników w witrynie.

O tym, jak działa API i jakie są zalety korzystania z niego, piszę w oddzielnym artykule [LINK]. Tutaj zajmijmy się technikaliami: jak zainstalować API konwersji na Facebooku?

Przygotuj się do instalacji

W Menedżerze Reklam zwróć uwagę na nową kartę „Centrum zasobów”. To miejsce, w którym możesz znaleźć przydatne informacje na temat ostatnich zmian związanych z kwestiami prywatności, w tym z API konwersji.

Konfiguracja API na WordPressie centrum zasobow

Zakładam, że korzystasz już z Menedżera Firmy i Piksela Facebooka (tak, tak, Piksela też będziesz potrzebować do instalacji API). Jeśli nie, koniecznie się tym zajmij. Przed działaniem z API zweryfikuj też swoją domenę na Facebooku. Jeśli wciąż tego nie zrobiłeś, odpowiednią opcję znajdziesz klikając w menu Menedżerze Firmy „Bezpieczeństwo marki”, a następnie „Domeny”.

Jak skonfigurować API konwersji na Facebooku?

Masz dwie główne opcje konfiguracji API konwersji na Facebooku.

Pierwsza to skorzystanie z integracji z platformą partnerską Facebooka. Portal współpracuje z wieloma serwisami umożliwiając Ci łatwiejsze podpięcie API do serwera, na którym stoi Twoja strona. Jeśli korzystasz z popularnych platform e-commerce, takich jak Shopify czy WooCommerce, albo Twoja strona stoi na WordPressie, możesz śmiało sięgnąć po tę możliwość. Listę partnerów Facebooka umożliwiających integrację API znajdziesz tutaj [https://www.facebook.com/business/help/260370078559247]. Jeśli platformy, na której stoi Twoja witryna, nie ma na liście, możesz jeszcze poszukać w Google, czy aby nie dysponuje ona własnymi procedurami integracji API Facebooka (to się zdarza). Jeśli nie ma i takiej opcji, możesz jeszcze skorzystać z Zapier, usługi która umożliwia podobne integracje.

Druga opcja to ręczna instalacja, co wymaga wiedzy programistycznej. W tak krótkim poradniku nie uda nam się rozwikłać choćby najważniejszych kwestii związanych z samodzielną instalacją API, więc nie będziemy temu poświęcać więcej miejsca. Najważniejsze informacje o tej opcji znajdziesz w poradniku Facebooka dla deweloperów [https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/conversions-api].

Ważne zastrzeżenie: tutaj zajmujemy się konfiguracją API dla witryn internetowych. Wdrożenie tego narzędzia w aplikacjach wymaga nieco innych rozwiązań.

Konfiguracja API: integracja partnerska na WordPressie

WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów, na których budowane są strony internetowe, dlatego to właśnie na jego przykładzie omówimy konfigurację API.

Konfiguracja API na WordPressie: wtyczka PixelYourSite

Najwygodniejszym sposobem konfiguracji API na stronie z WordPressem jest użycie wtyczki. Jedną z popularniejszych jest PixelYourSite.

Przejdź do kokpitu WordPressa i w menu „Wtyczki” wyszukaj „PixelYourSite – Your smart PIXEL (TAG) Manager”. Zainstalują ją i aktywuj.

API konwersji Pixel YourSite

Gdy wtyczka będzie aktywna, pojawi się w lewym menu WordPressa. Wybierz ją i przejdź do pulpitu (dashboard).

Z Menedżera wydarzeń na Facebooku skopiuj identyfikator Piksela Facebooka. Wklej go w panelu PixelYourSite w sekcji „Your Facebook Pixel” (przejdziesz do niej klikając „Click for settings”).

3 Ustawienia Pixel Your Site

Teraz wróć do Menedżera zdarzeń. W górnym menu wybierz kartę „Ustawienia”, przewiń w dół do sekcji API konwersji i kliknij „Wygeneruj token dostępu” (przycisk zobaczysz tylko mając ustawienia administratora konta). Wklej token w pole „API Token” w panelu PixelYourSite. Nie zapomnij zaznaczyć na górze opcji „Enable Conversion API”.

Czas przetestować konfigurację. Wróć do Menedżera Zdarzeń i przejdź do karty „Testowanie zdarzeń”. Skopiuj kod testu z pola „Testowanie zdarzeń serwera”.

4 testowanie zdarzen na facebooku

W panelu PixelYourSite wklej kod w polu „test_event_code”. Przewiń stronę na sam dół i zapisz ustawienia.

Aby przeprowadzić test, otwórz stronę swojej witryny w nowej zakładce. Wyniki testu zobaczysz w Menedżerze zdarzeń. Jeśli są one pomyślne, w karcie „Testowanie zdarzeń” zostaną wyświetlone odebrane zdarzenia.

Konfiguracja API na WordPressie

fot. Facebook.com / za: socialmediaexaminer.com

 

Po zakończeniu testu usuń kod zdarzenia testowego z panelu PixelYourSite.

Konfiguracja API na WordPressie: integracja partnera

Do zainstalowania API konwersji na WordPressie możesz jeszcze użyć drugiej metody. Przejdź do Menedżera zdarzeń na Facebooku i w karcie ustawień znajdź sekcję API konwersji. Kliknij przycisk „Wybierz partnera”.

6 api konwersji konfiguracja

Wybierz WordPressa i na następnej stronie kliknij przycisk „Stwórz token dostępu”.

konfiguracja API

fot. Facebook.com / za: socialmediaexaminer.com

 

Skopiuj kod, zachowaj go w bezpiecznym miejscu i przejdź dalej. W następnym oknie pobierz wtyczkę do WordPressa.

fot. Facebook.com / za: socialmediaexaminer.com

W panelu WordPressa w menu „Wtyczki” wybierz „Dodaj nową”, kliknij „Wyślij wtyczkę na serwer”, wskaż przed chwilą pobrany plik i zainstaluj go, a następnie aktywuj.

Skopiuj identyfikator Piksela z Menedżera Zdarzeń i wklej do wtyczki.

API konwersji

fot. Facebook.com / za: socialmediaexaminer.com

Zapisz ustawienia. Jeśli wszystko jest ok, zobaczysz odpowiedni komunikat. Przetestuj jeszcze konfigurację API konwersji otwierając swoją stronę w nowej karcie. Zdarzenia testowe zobaczysz w Menedżerze zdarzeń, w karcie „Testowanie zdarzeń”.

Co dalej?

Konfiguracja API konwersji, podobnie jak Pixela Facebooka, to dopiero pierwszy krok w śledzeniu działań użytkowników. Musisz jeszcze zdefiniować zdarzenia. Możesz to zrobić w kreatorze integracji partnerskiej albo w ustawieniach Menedżera zdarzeń znaleźć sekcję „Konfiguracja zdarzenia” i narzędzie do konfiguracji zdarzeń.

Pamiętaj, by po tygodniu bądź dwóch od ustawienia API i zdarzeń upewnić się, że Facebook poprawnie deduplikuje zdarzenia, czyli nie raportuje podwójnie zdarzeń z Piksela i API.

Jak widzisz, konfiguracja API konwersji z pomocą integracji i wtyczek jest stosunkowo prosta. W tym wpisie sprawdziliśmy, jak to robić na WordPressie, jednak jeśli korzystasz z innej dużej platformy, z pewnością nie napotkasz większych trudności.

1 Comment

  1. Kris pisze:

    Marku, dzięki za świetny wpis. Mam pytanie. Widzę duplikaty, napisałeś że jest deduplikacja. Okay. A co z ustawieniem: „Monitoruj zdarzenia automatycznie bez kodu” – pozostawić je włączone czy powinno być wyłączone?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

14 + 2 =