Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź
Konsultant, FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.
Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.
Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.
📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads
Yandex Metrica nie jest pierwszym wyborem właścicieli stron internetowych. Jeśli chodzi o analitykę ruchu w sieci, na myśl od razu przychodzi Google Analytics. Warto jednak przyjrzeć się alternatywie dla rozwiązań Google. Jak działa Yandex Metrica, co oferuje i kiedy warto skorzystać z tego rozwiązania?
Czym jest Yandex Metrica?
Yandex Metrica to bezpłatne narzędzie służące do monitorowania ruchu w witrynach internetowych. Innymi słowy: alternatywa dla Google Analytics.
Bo i sam Yandex to rosyjski odpowiednik Google. W Polsce czy na Zachodzie pozostaje w cieniu gigantów z GAFA. W Rosji kontroluje połowę rynku wyszukiwarek, jednak jego działalność wykracza daleko poza Wschodnią Europę. Dziś jest globalnym graczem znajdującym się w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych na świecie wyszukiwarek.
Yandex Metrica warto więc traktować jako uzupełnienie czy rozwinięcie funkcjonalności oferowanych przez Google. Sprawdźmy więc, co oferuje to rozwiązanie.
Podstawowe funkcje
Obsługa Yandex Metrica nie powinna sprawić większych problemów osobom zaznajomionym z choćby podstawowymi funkcjami Google Analytics. Zwłaszcza że kilka lat temu Yandex przedstawił odświeżony, o wiele bardziej intuicyjny interfejs swojego narzędzia analitycznego.
Yandex Metrica oferuje najważniejsze funkcje znane z innych usług analizy danych w sieci. Możesz więc śledzić ruch na stronie, jego źródła i jakość. Mierzyć konwersje, cele i ich ścieżki. Analizować specyfikę użytkowników, a w szczególności ich cechy demograficzne czy lokalizacje. Można więc powiedzieć: standard. Ciekawiej robi się, gdy przyjrzymy się rozwiązaniom, których nie oferuje Google.
Analiza formularzy. Yandex Metrica umożliwia dokładną analizę skuteczności formularzy na stronie. Pozwala łatwo osadzić je w ścieżkach konwersji, mierzyć efektywność poszczególnych rozwiązań i modułów. To rozbudowana sekcja, więc jeśli formularze są ważnym elementem Twojej strategii marketingowej (a na dobrą sprawę powinny być), możesz z tych danych wynieść mnóstwo pożytecznej wiedzy. Jedyną bolączką jest fakt, że dane dostępne są jedynie za dwa ostatnie tygodnie.
Session replay. Yandex Metrica nagrywa zachowanie użytkownika podczas sesji i umożliwia Ci późniejsze odtworzenie filmu. Wraz z wideo otrzymujesz zestaw statystyk: dane demograficzne, zaangażowanie, źródło wizyty i wiele więcej. To świetne narzędzie do testowania nowych funkcjonalności w witrynie. Mało która usługa analityczna oferuje podobne rozwiązania, a większość dostępnych na rynku jest płatna, jak choćby Hotjar.
Mapy ciepła w Yandex Metrica
Mapy ciepła to rozbudowany moduł w Yandex Metrica, więc poświęcimy im nieco więcej uwagi. Zwłaszcza, że to kolejna funkcjonalność, której próżno szukać w najpopularniejszych bezpłatnych narzędziach analitycznych. Yandex Metrica oferuje trzy rodzaje map ciepła. Każdy z nich to ogromne wsparcie w bieżącej optymalizacji strony i poprawie jej funkcjonalności.
Mapy linków pokazują, z jaką częstotliwością użytkownicy klikają w hiperłącza na stronie. Ciepłe kolory przyporządkowane są najpopularniejszym z nich, a zimne rzadziej klikanym.
Mapy kliknięć obrazują częstotliwość, z jaką użytkownicy klikają w określone obszary na stronie, a w szczególności przyciski czy wezwania do działania. Analiza tych danych pozwala Ci określić efektywność poszczególnych rozwiązań, dodawać i usuwać buttony czy zmieniać ich wygląd oraz położenie. Informacje z tej sekcji przechowywane są przez rok.
Mapy skrolowania pokazują, w których sekcjach witryny użytkownicy zatrzymują się na dłużej, a które tylko przeglądają, przechodząc dalej. Dobrze pokazuje to skuteczność treści i odbiór struktury strony, szczególnie w witrynach typu „one page”. Dane z tej sekcji przechowywane są tylko przez dwa tygodnie.
Zestawienie wszystkich tych trzech raportów to bezcenne informacje o zachowaniach użytkowników, a przede wszystkim efektywności, intuicyjności i user experience Twojej witryny.
Wady i zalety
Jakie są więc zalety i wady Yandex Metrica?
Do niewątpliwych zalet należy mnogość niedostępnych czy płatnych w innych usługach opcji, jak choćby mapy ciepła, analiza formularzy czy rejestracja sesji. Sam więc fakt, że Yandex Metrica z ogromem funkcjonalności pozostaje całkowicie bezpłatna, jest jej ogromnym plusem. Wielu użytkowników doceni też fakt, że Metrica jest szalenie intuicyjna. Jest świetnym narzędziem zwłaszcza dla osób, które nie czują się zbyt mocno w analizie suchych danych. Wizualizacje i raporty, które oferuje Yandex, pozwalają szybko wyciągnąć najważniejsze wnioski nawet bez głębokiej znajomości analityki internetowej.
Wady? Opisując poszczególne funkcjonalności wskazywałem na liczne ograniczenia w przechowywaniu danych. Najciekawsze moduły rzadko pozwalają na sięgnięcie do informacji starszych niż kilka czy kilkanaście tygodni. To spore utrudnienie, ale też mnogość danych może usprawiedliwiać ten ruch ze strony Yandexu. Wadą dla początkujących czy mniej wprawnych w analizie ruchu marketerów będzie też fakt, że Metrica nie jest tak popularnym narzędziem jak Analytics. A co za tym idzie, Yandex nie oferuje rozwiniętego wsparcia i supportu, a także zbyt wielu samouczków i poradników przygotowanych przez niezależne podmioty.
Integracja Yandex Metrica
Jak zacząć korzystać z Yandex Metrica? Jeśli nie używasz jeszcze żadnego narzędzia udostępnianego przez Yandex, na początek musisz założyć konto na tej platformie [https://passport.yandex.com/registration?mode=register]
Następnie wejdź na stronę Yandex Metrica [https://metrica.yandex.com] i wygeneruj tag śledzenia, zupełnie jak w Google Analytics.
Tag śledzenia to po prostu kilka linijek kodu HTML. Musisz go umieścić na swojej stronie, najlepiej jak najbliżej początku kodu źródłowego. Warto korzystać z pośrednictwa Menedżera Tagów Google, tworząc tag w oparciu o niestandardowy kod HTML.
Tag zaczyna zbierać dane natychmiast po instalacji. Kilka minut po uruchomieniu zobaczysz jego status w ustawieniach konta wraz z adnotacją, czy tag jest prawidłowo zainstalowany.
Czy warto sięgać po Yandex Metrica?
Jak widzisz, to w istocie pełnoprawna alternatywa dla popularnych narzędzi analityki internetowej, na czele z Google Analytics.
Nawet jeśli używasz już innego rozwiązania, rozważ zainstalowanie na swojej stronie także tego narzędzia. Jako zaawansowany marketer czy analityk docenisz możliwość weryfikacji spływających danych w innym źródle oraz mnogość opcji niedostępnych u konkurencji. Jako początkujący z pewnością skorzystasz z intuicyjnego interfejsu i bogatego wachlarza wizualizacji danych ułatwiających ich analizę.