Tagi UTM – jak używać ich prawidłowo?

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Nie da się prowadzić skutecznych działań reklamowych czy marketingowych bez szczegółowej analizy. Jedne reklamy działają lepiej, inne gorzej. A jeśli coś nie działa – to można to wyłączyć lub poprawić. Tylko jak je od siebie odróżnić? Prostym narzędziem, które możesz wykorzystać są tagi UTM. Nie wiesz, czym są tagi UTM, jak z nich korzystać i dlaczego warto to robić w każdej kampanii reklamowej? Dziś to się zmieni! 

Zanim zaczniemy, chcę Cię uspokoić. Nie potrzebujesz nadprzyrodzonych zdolności ani skomplikowanej wiedzy programistycznej, by skorzystać ze wszystkich korzyści, jakie dają tagi UTM. 

Za chwilę wszystko stanie się jasne. 

Czym są tagi UTM?

Tagi UTM to specjalne parametry od Google, które pozwalają śledzić linki w Google Analytics. Umożliwiają także analizę pozyskanych danych. 

Dodaje się je do linków, dzięki czemu w GA sprawdzisz dokładnie, skąd pochodzi ruch na Twojej stronie (kampania w social media, newsletter, bannery czy działania influencerskie). Jest to szczególnie przydatne przy ocenianiu skuteczności działań i prowadzeniu testów A/B w trakcie trwania kampanii.

Z czego składa się tag UTM?

Prawidłowo stworzony link – prócz docelowego adresu URL – składać się będzie maksymalnie z 5 elementów, które dostarczą Ci konkretne informacje i dane do mierzenia.

 

  • SOURCE: ten parametr oznacza miejsce, w którym umieszczasz link i z którego pochodzi ruch. Może być to newsletter, konkretna strona internetowa czy kampania w social mediach. Dzięki niemu dowiesz się, który kanał najlepiej konwertuje i któremu warto poświęcić więcej uwagi czy środków, a który kompletnie odrzucić;
  • MEDIUM: pozwoli określić medium, które skierowało użytkownika na Twoją stronę i jaka akcja do tego doprowadziła, np. konkretny e-mail, banner na stronie internetowej czy reklama na Facebooku;
  • CAMPAIGN: podaj tu po prostu nazwę kampanii. To parametr szczególnie przydatny, kiedy prowadzisz kilka akcji marketingowych jednocześnie, a wiesz doskonale, jakie figle potrafi spłatać ludzka pamięć 😉 
  • TERM: tutaj możesz doprecyzować słowa kluczowe ważne dla kampanii, jak choćby kategoria czy nazwa_produktu
  • CONTENT: jest to kluczowy parametr zwłaszcza w fazie testów, który pozwoli rozróżnić konkretną kreację lub linki, które prowadzą do tej samej strony

 

W poszczególnych tagach możesz wpisać dowolnie wybrane wartości, jednak jeśli zależy Ci na zachowaniu porządku i wartościowych danych, zalecam konfigurację zgodnie z założeniami konkretnych działań. 

Jak tworzyć tagi UTM?

Pozornie wszystko może wydawać Ci się skomplikowane i czasochłonne. Od razu Cię uspokoję – nie musisz tworzyć wszystkich tagów ręcznie od zera. 

Możesz skorzystać z wielu dostępnych narzędzi, a jednym z najbardziej przejrzystych jest oficjalny produkt od Google, czyli Campaign URL Builder.

Dzięki niemu szybko i bez problemu wybierzesz parametry, których potrzebujesz do swoich kampanii. 

Intuicyjny interfejs przeprowadzi Cię krok po kroku przez kolejne tagi. Wystarczy wpisać konkretną wartość.

tagi UTMy jak tworzyć

źródło: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

WAŻNE: obowiązkowe jest wypełnienie pól oznaczonych gwiazdką, czyli URL, source, medium i campaign name. Term i Content posłużą do testów i bardziej zaawansowanych analiz

Jak to wygląda w praktyce?

Przypuścmy, że planujesz jesienną promocję w swoim sklepie ze zdrową żywnością i prowadzisz kampanię skierowaną do subskrybentów Twojego newslettera. Chcesz ich zachęcić rabatem -30% na cały asortyment w dziale z olejami roślinnymi i umieszczasz jeden z linków w tekście, a drugi w bannerze

 

Chcąc stworzyć link z tagami UTM, wykonaj następujące kroki: 

 

  • Podaj docelowy adres URL: https://zdrowaszama.pl/wyprzedaz/olejeroslinne
  • Wpisz, gdzie publikujesz swój link: newsletter
  • Określ konkretne medium, z którego trafić ma do Ciebie użytkownik: e-mail
  • Wprowadź nazwę kampanii: jesiennapromka
  • Wymień słowa kluczowe: olejeroslinne
  • Podaj rodzaj contentu: banner A

 

Potem wystarczy tylko wygenerować link i… gotowe! 

 

A wyglądać on będzie tak: 

jak tworzyć tagi utm

Jak widzisz, wystarczy kilka kliknięć, żeby wygenerować link, który zdecydowanie ułatwi Ci weryfikację prowadzonych działań i pomoże wyskalować przyszłe wyniki. 

Korzyści płynące z używania UTM

Dokładne śledzenie linków to przede wszystkim świetna baza do zbierania danych i analizy jakości poszczególnych kampanii

Dzięki temu jesteś w stanie wyciągnąć odpowiednie wnioski, dzięki którym zaoszczędzisz sporo pieniędzy i zdecydowanie poprawisz skuteczność swoich reklam, a co za tym idzie także sprzedaży.

Tagi UTM to także świetny sposób na testowanie nie tylko konkretnych kreacji, ale także formatów reklam, a nawet użytego w nich CTA. Wyniki pokażą, które z nich lepiej działają na Twoją grupę odbiorców. Mając taką wiedzę, będziesz w stanie projektować jeszcze skuteczniejszą komunikację, by docierać zarówno do obecnych, jak i przyszłych klientów.  

Wykorzystanie tagów UTM w remarketingu otwiera zupełnie nowe możliwości. O tym, że trzeba docierać do osób, które już odwiedziły naszą stronę czy sklep internetowy, nikogo przekonywać nie trzeba. 

Prowadząc działania reklamowe na Facebooku możesz rozszerzyć swój target, tworząc grupę podobnych odbiorców do tych, którzy kliknęli link do contentu na określony temat. Dzięki temu jeszcze lepiej dopasujesz swoją ofertę i będziesz reklamować produkty/usługi, które ich naprawdę interesują.

Oczywiście, wykorzystanie kodów śledzących uzależnione jest zawsze od specyfiki konkretnej kampanii, jej celów i tego, co akurat masz zamiar mierzyć, a tagi UTM wprowadzają przejrzystość i porządek w gromadzonych danych. Każdy marketer, który w jednym czasie prowadzi kilka kampanii, zdecydowanie to doceni 😉 

Last, but not least. Chcąc wykorzystywać tagi UTM, nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy czy kosmicznych pieniędzy. Możesz zacząć już dziś, totalnie za darmo! 

Skończyły się czasy, kiedy marketerzy działali intuicyjnie czy bez przyjętej strategii. Nadszedł okres mierzalności i twardych wyników. Mając do dyspozycji szereg możliwości i narzędzi, dzięki którym kampanie mogą przynieść lepsze wyniki, po prostu trzeba z nich korzystać. Nie wykluczają to kreatywności i fantazji w marketingu – wręcz przeciwnie. Mają ją wspierać. Tagi UTM zdecydowanie się do nich zaliczają.

A więc… do dzieła! 

 

Chcesz poprawić skuteczność swoich kampanii i wbić na wyższy poziom marketingu, by Twój biznes rozwijał się i przynosił większe zyski? 

 

Z chęcią popracuję z Tobą nad tym. 

Skontaktuj się ze mną.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście − 17 =