Skuteczna reklama na Amazonie. Jak optymalizować kampanie i obniżyć koszty w Amazon Ads

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Jak obniżyć koszty reklam na Amazonie? Tajemnica tkwi w systematycznym monitorowaniu i optymalizacji kampanii. Oto kilka najważniejszych zasad, które pozwolą Ci osiągnąć sukces w Amazon Ads.

Zacznijmy jednak od podstaw. Aby zrozumieć proces optymalizacji kampanii w Amazon Ads, najpierw musisz wiedzieć, jak działa ta platforma.

Czytaj również:

Reklama na Amazonie. Jak to działa?

Amazon to światowy lider e-commerce, korzysta z niego ponad 2,5 miliona sprzedawców. To oznacza ogromną konkurencję. Przede wszystkim o uwagę użytkowników, którą można przyciągnąć odpowiednio pozycjonując swoje oferty i markę. Pomaga w tym rozbudowany system Amazon Ads. Dziś bez promowania ofert trudno o satysfakcjonujące wyniki na tej platformie.

Amazon Ads nie jest dla każdego. Aby reklamować się w tym serwisie, należy wykupić dostęp do profesjonalnego konta, co wiąże się z comiesięczną opłatą. Trzeba też sprzedać kilka produktów i zebrać pozytywne opinie.

Większość spośród wielu oferowanych przez Amazona formatów reklamowych opiera się na systemie PPC (z ang. pay per click). Oznacza to, że reklamodawca płaci nie za emisję czy wyświetlenie reklamy w serwisie, ale dopiero jej kliknięcie przez odbiorcę.

Koszt kliknięcia (CPC, z ang. cost per click) jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników, przede wszystkim rodzaju promowanego produktu czy słowa kluczowego, na jakie kierowana jest reklama. Stawka ustalana jest podczas aukcji. W serwisie wyświetli się reklama tego sprzedawcy, który zaproponuje najwyższą stawkę za kliknięcie (sam jednak koszt kliknięcia wyniesie tyle, ile zaproponował drugi w kolejności reklamodawca. Jeśli więc zwycięzca proponuje 2 zł, a kolejny marketer 1,5 zł, CPC wyniesie właśnie 1,5 zł). Aukcja odbywa się automatycznie, w ułamkach sekund, przed każdym wyświetleniem strony Amazona czy rozwinięciem wyników wyszukiwania.

Jak obniżyć koszty reklam na Amazonie

Model PPC niekiedy nazywa się efektywnościowym, bo wiele, jeśli nie wszystko, zależy od skuteczności działań.

Dysponując tym samym budżetem możesz poprowadzić udaną kampanię znacznie zwiększającą sprzedaż, ale i „przepalić” pieniądze bez większych korzyści. Jak obniżyć koszty reklam na Amazonie?

Zoptymalizuj listę produktów

Nim zajmiemy się tym, „jak” reklamować, warto też zwrócić uwagę „co” reklamować. Każda oferta musi mieć jak najlepiej przygotowany opis. Tytuł powinien zawierać słowa kluczowe, opis być wyczerpujący, a zdjęcia wysokiej jakości. Warto zadbać także o pozytywne recenzje. Wszystko to ma spory wpływ na późniejszą cenę i skuteczność reklam. Optymalizację ofert potraktuj tak jak pozycjonowanie strony internetowej.

Każdy produkt ma jednak własną specyfikę. Jeden wypromujesz bez trudu, inny wymagać będzie wiele wysiłku. Jeśli dana oferta przez długi czas nie przynosi satysfakcjonujących wyników, warto przemyśleć, czy powinna być promowana.

Wybierz odpowiednie słowa kluczowe

Popularne słowa kluczowe generują wysokie koszty, ponieważ korzysta z nich wielu reklamodawców. Szukaj więc fraz, które przyniosą konwersje przy niskim CPC. Unikaj ogólnych, szerokich słów kluczowych, takich jak „kosiarki”. Sięgaj raczej po słowa kluczowe „z długim ogonem”, takie jak „ręczne kosiarki spalinowe”. Dłuższe, bardziej specyficzne frazy wygenerują mniejszy ruch, ale przyciągną użytkowników szukających konkretnych produktów, dając większą szansę na konwersję przy niższym koszcie. Zwróć też uwagę na dopasowania słów kluczowych. Dopasowanie szerokie to więcej wyświetleń, ale też większe wydatki i niższy CTR. Dopasowanie ścisłe to mniejszy ruch, ale wyższy współczynnik i niższy koszt konwersji.

Monitoruj wyniki kampanii

Amazon Ads, ale i inne ekosystemy reklamowe oparte na systemie efektywnościowym, są niezwykle dynamiczne. Stawki za kliknięcie, konkurencyjność słów kluczowych, skuteczność określonych strategii zmieniają się nieustannie. Dlatego tak ważne jest systematyczne i częste monitorowanie wyników kampanii oraz ich ciągła optymalizacja.

To, co dziś przynosi ponadprzeciętne rezultaty, jutro może rozczarować, a pojutrze okazać się marnowaniem pieniędzy. W Amazon Ads nie ma więc dróg na skróty. Trzeba testować, próbować i ciągle szukać najlepszych sposobów osiągnięcia założonych celów.

Optymalizacja reklam na Amazonie

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Sposobów optymalizacji kampanii jest tak wiele, jak opcji i możliwości ich konfigurowania. Od czego więc zacząć? Od kilku podstawowych zasad.

Oto podstawowe reguły optymalizacji reklam i prowadzenia kampanii w Amazon Ads.

Zadbaj o strukturę kampanii

Pierwszy krok w optymalizacji kampanii wykonujesz jeszcze podczas jej tworzenia, a właściwie projektowania. Każda kampania składa się z grup reklam i pojedynczych reklam bądź ofert (podobnie jak na platformach Facebooka czy Google). Ta struktura pomoże Ci kontrolować wydatki, ułatwi optymalizację i zapanowanie nad całością działań.

[RYS1 źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2017/09/11/amazon-advertising]

Szerokie kategorie produktów umieść w oddzielnych kampaniach (np. grabie i kosiarki). Konkretne rodzaje zaś w oddzielnych grupach reklam (np. kosiarki ręczne i spalinowe). Jeśli chcesz trafić do różnych odbiorców, skorzystaj z oddzielnych grup reklam. Promując bardziej i mniej rokujące produkty, rozważ utworzenie dwóch różnych kampanii, by lepiej pilnować wydatków.

Umiejętne korzystanie ze struktury kampanii sprawi, że reklamy będą trafne, a koszt kliknięcia i konwersji niższy.

Przygotuj atrakcyjne reklamy

Po żmudnej konfiguracji kampanii i grup reklam czasem brakuje sił na dopieszczenie kreacji reklam. To błąd, bo mają one ogromne znaczenie. Zadbaj, by reklama była trafna, a więc odpowiadała promowanemu produktowi i dobrze go opisywała. Reklamujesz kosiarkę? Podaj jej rodzaj, model, moc silnika. Używaj języka korzyści. Pamiętaj o podkreśleniu najważniejszych cech i zalet produktu.

Możesz pokusić się o odrobinę kreatywności i humoru, które wyróżnią Cię spośród setek podobnych ofert.

Eksperymentuj z różnymi formatami reklam

Prowadząc kampanie na Amazonie najczęściej sięgamy po Sponsored Product Ads. To najbardziej oczywisty wybór, który przynosi najszybsze efekty. Warto jednak pamiętać o pozostałych reklamach, jak choćby Sponsored Brands. Niektóre produkty mogą zaskakująco dobrze spisywać się w „niestandardowych” formatach reklamowych. Dlatego nie bój się eksperymentować.

Używaj wykluczających słów kluczowych

Pisałem już o rozważnym wybieraniu słów kluczowych. Równie istotne są wykluczenia, które chronią przed marnowaniem pieniędzy.

Reklamujesz implanty zębów? Wyklucz frazy powiązane z uszami, by Twoich reklam nie zobaczyli użytkownicy szukający implantów uszu. Pomyśl też, czego oczekują lub czego wystrzegają się potencjalni klienci. Jeśli promujesz zbożowe ciasteczka, wyklucz frazę „bezglutenowe”. Możesz też wyeliminować różne pejoratywne określenia w rodzaju „tanie” czy „promocja”.

Inspiracje do wykluczeń znajdziesz w raporcie wyszukiwanych haseł. Z czasem do wykluczających słów kluczowych dołączysz także te frazy, które generują spory ruch i duże koszty, ale niską sprzedaż.

Targetuj na popularne marki sprzedające podobne produkty

Przygotowując słowa kluczowe nie zapomnij o największych konkurentach. Uwzględnij nazwy największych marek, które są powszechnie znane, a przez to często wyszukiwane. Dzięki temu możesz wyeksponować swój produkt, mniej rozpoznawalny, ale przecież nie mniej atrakcyjny.

Jak znaleźć konkurencję? Wyszukaj w Amazonie oferty po ogólnym słowie kluczowym i sprawdź, jakie marki są najpopularniejsze.

Optymalizuj stawki

Monitoruj stawki za kliknięcie. Domyślne, proponowane przez Amazona, wartości wcale nie muszą być optymalne. Szybko mogą okazać się za niskie (przy dużej konkurencji) lub stanowczo za wysokie (jeśli spadnie współczynnik konwersji). Określenie optymalnej stawki wymaga analizy mnóstwa danych, dlatego najczęściej korzystamy z dynamicznych strategii ustalania stawek. To nie eliminuje jednak konieczności systematycznego kontrolowania wskazanego przez Ciebie limitu.

Targetuj z głową

Targetowanie automatyczne nie przyniesie wyników, których oczekujesz. Choć zapewnia prostotę i umożliwia błyskawiczne uruchomienie kampanii, mocno ogranicza możliwości jej optymalizacji. Nie oznacza to jednak, by w ogóle nie sięgać po to rozwiązanie.

Kampanie z targetowaniem automatycznym mogą pomóc w eksploracji rynku i dostarczyć wartościowych słów kluczowych. Użyj tej opcji, aby znaleźć nowe frazy, które konwertują. Następnie dodaj je do swoich standardowych kampanii.

 

Skuteczna reklama na Amazonie wymaga ciągłego monitorowania, optymalizacji i szukania nowych rozwiązań. W tym wpisie pokazałem garść najważniejszych zasad, jakimi rządzi się optymalizacja reklam w Amazon Ads. Potraktuj go jako elementarz marketera, bo przed Tobą jeszcze wiele nauki i ciekawych odkryć. Powodzenia!

źródła:
https://neilpatel.com/blog/advanced-amazon-ads/
https://www.business2community.com/online-marketing/how-to-optimize-your-amazon-advertising-02368125
https://searchengineland.com/the-4-optimization-techniques-from-google-you-can-use-with-amazon-ads-today-321451
https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/05/01/amazon-advertising-tips
https://www.feedbackexpress.com/optimizing-your-amazon-ads/
https://www.vizion.com/blog/how-to-optimize-your-amazon-ppc-campaigns/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

11 − jeden =