Reklama na Amazonie! Dla kogo?

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Reklama na Amazonie! Dlaczego warto korzystać z reklamy na Amazonie? I kto powinien to robić? Sprawdźmy, co oferuje największa na świecie platforma e-commerce z punktu widzenia marketingu. Zarówno jeśli chodzi o korzyści dla reklamodawców, jak i dostępne narzędzia, czyli rodzaje reklam na Amazonie.

Amazon Ads: Jak uruchomić reklamę na Amazonie?

Dla kogo jest reklama na Amazonie

Reklama na Amazonie to konieczność dla każdego, kto chce coś znaczyć na rynku e-commerce. Wraz z zapowiadanym pojawieniem się firmy Jeffa Bezosa na polskim rynku, ulegnie on znaczącej przemianie. Jak daleko idącej? Tego jeszcze nie wiemy. Jedno jest pewne: Amazona nie można ignorować.

Już dziś firmy działające w e-commerce, które nastawiają się na międzynarodowy rozwój, decydują się na sprzedaż w Amazonie. Niebawem dołączą do nich krajowi sprzedawcy oraz firmy, które będą chciały wygrać w wyścigu o zajęcie najlepszej pozycji na nowej platformie.

Oczywiście, Amazon nie jest dla każdego. Pełnoprawne uczestnictwo w programach Amazona, takich jak Amazon Prime, wiąże się z kosztami. Niekiedy znaczącymi. Samo przystąpienie do Amazon Seller Central to konieczność wnoszenia comiesięcznej opłaty. Dla drobnych sprzedawców koszty mogą się okazać większej niż potencjalne zyski. Już jednak średnie sklepy dzięki obecności na Amazonie i reklamie w nim mogą sporo zyskać. Dlaczego?

Dlaczego warto korzystać z reklamy na Amazonie?

Reklama na Amazonie jest ściśle powiązana z samą obecnością na platformie. Zastanówmy się więc najpierw, dlaczego w ogóle warto sprzedawać na Amazonie.

Amazon jest liderem światowego i europejskiego rynku e-commerce. Największą firmą w branży, bijącą na głowę eBay czy AliExpress. Na rynkach, na które wchodzi firma Jeffa Bezosa, pojawia się „efekt Amazona”. Chodzi o upadek mniejszych graczy oraz głębokie zmiany zachowań konsumenckich. Amazon słynie ze swojej prokonsumenckiej polityki: błyskawiczne dostawy, niezwykle liberalna polityka zwrotów i gwarancji, a do tego obłędnie szeroka oferta i atrakcyjne ceny.

Wiele wskazuje na to, że pojawienie się Amazona wstrząśnie także polskim rynkiem. Jak bardzo? Nie wiemy. Z pewnością jednak pojawi się na nim każdy liczący się sprzedawca internetowy.

A skoro już się pojawi, swą obecność wesprze reklamami. Na zachodnich rynkach Amazon jest trzecim co do wielkości ekosystemem reklamowym, obok Google czy Facebooka. Najpewniej wraz z pojawieniem się Amazona w Polsce, także Amazon Ads przestanie być dla naszych marketerów czymś egzotycznym.

Przejdźmy do konkretnych korzyści. Dlaczego warto korzystać z reklamy na Amazonie?

Gorący odbiorcy. W przeciwieństwie do Google czy Facebooka, na Amazonie masz do czynienia niemal wyłącznie z „gorącymi” odbiorcami. Jakby nie patrzeć, użytkownik Amazona pojawił się na nim z konkretnym zamiarem: dokonania zakupu lub co najmniej rozważenia go. Automatycznie plasuje się więc w dolnej części lejka sprzedażowego. Działając na Amazonie możesz więc spodziewać się wyższych współczynników konwersji niż na tradycyjnych platformach reklamowych.

Widoczność w portalu. Amazon to ogromna machina, która opiera się na nieustannej rywalizacji. Zauważ, że dziś trudno zaistnieć na Allegro bez korzystania z różnych metod promocji ofert. Podobnie jest na Amazonie. Korzystanie z reklam jest kluczowe, by dotrzeć do potencjalnych klientów. I to tych, którzy będą skłonni wybrać właśnie Twój produkt. Co więcej, inwestowanie w promocję na platformie poprawi także organiczne pozycjonowanie Twoich ofert.

Wzrost sprzedaży. Umiejętnie korzystając z reklam możesz znacząco zwiększyć sprzedaż. Aby maksymalnie wykorzystać możliwości promocji na swojej platformie, Amazon oferuje kilka rodzajów reklam. Zobaczmy, jakich.

Rodzaje reklam na Amazonie

Amazon Sponsored Product Ads

To najczęściej spotykany rodzaj reklamy na Amazonie. Pojawia się w wynikach wyszukiwania, nad lub pod organicznymi rekordami, a także na stronach ze szczegółowymi opisami produktów. Po kliknięciu przekierowuje właśnie na stronę produktu. Nie licząc szarej etykiety „sponsorowany” wygląda niemal identycznie jak organiczne wyniki wyszukiwania, co jest ogromną zaletą tej reklamy i wpływa na jej dużą skuteczność.

Sponsored Product Ads działają podobnie jak klasyczne reklamy w systemie PPC. Reklamodawca płaci więc dopiero po kliknięciu reklamy, a stawka ustalana jest w oparciu o aukcję. Najdroższe są więc najpopularniejsze słowa kluczowe, bo to właśnie w oparciu o nie zazwyczaj targetuje się Sponsored Product Ads.

Sponsored Product Ads należą do najdroższych spośród oferowanych w ekosystemie Amazona, są jednak podstawą wszelkich działań. Zwiększają widoczność ofert, pozwalając zaprezentować je zainteresowanym odbiorcom.

Amazon Sponsored Brand Campaigns

Sponsored Brand zastąpiły Headline Search Ads. Wyświetlane są na górze strony z wynikami wyszukiwania. Aby móc je wyświetlać, należy zarejestrować promowaną markę w Amazon.

Reklama jednocześnie promuje trzy (a nawet więcej) produkty, pokazując ich zdjęcia i nagłówek, a także logotyp marki.

Te reklamy również działają w modelu PPC i w oparciu o słowa kluczowe. Po kliknięciu przekierowują na dowolną, wybraną podstronę w Amazonie. Zazwyczaj jest to witryna sklepu lub specjalna strona produktu (rodzaj landing page).

Sponsored Brand Campaigns umożliwiają dołączenie grafiki lub wideo pokazującego możliwe zastosowania lub instrukcję obsługi promowanego przedmiotu.

Te reklamy są dobrym sposobem na zwiększenie rozpoznawalności marki czy promowanie mniej popularnych produktów.

Amazon Sponsored Display Ads

To najnowsza propozycja Amazona, przedstawiona w 2019 roku. Sponsored Display Ads zastępują wcześniejsze Product Display Ads.

Sponsored Display Ads to przede wszystkim rodzaj remarketingu, ich głównym celem jest cross-selling i up-selling. Pozwalają docierać do klientów Amazona nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także na innych stronach portalu, a nawet poza nim: w witrynach firm współpracujących z Amazonem czy e-mailach wysyłanych przez Amazona.

Reklamy te wykorzystują listy odbiorców automatycznie tworzone w oparciu o zachowania klientów. Używając ich, możesz docierać do użytkowników, którzy wcześniej przeglądali produkty spełniające wybrane przez Ciebie kryteria. Kierowane są więc nie w oparciu o słowa kluczowe, ale o zainteresowania odbiorców lub konkretne produkty i ich kategorie.

Amazon Sponsored Display Ads działają w modelu CPC. Dostępna jest dla zaawansowanych sprzedawców, członków programu Amazon Vendor.

Amazon Video Ads

Reklamy wideo możesz umieszczać w witrynach należących do Amazona: od jego platformy e-commerce po popularny wśród kinomaniaków IMDb. Dostępnymi umiejscowieniami są także urządzenia Amazona, takie jak Fire TV.

Co ciekawe, aby skorzystać z Amazon Video Ads, nie musisz być sprzedawcą w Amazonie. Wideo może przekierowywać na stronę produktu, ale też dowolną stronę w sieci.

Video Amazon Ads to także rozwiązanie dedykowane zaawansowanym użytkownikim, członkom programu Amazon Vendor.

Amazon Native Ads

Native Amazon Ads wyświetlają się nie w samym Amazonie, ale w witrynie internetowej sprzedawcy. Reklamy natywne mają trzy wersje.

Recommendation ads pojawiają się na podstronach produktowych. Nie ustawiasz ich manualnie, generowane są dynamicznie w oparciu o ofertę, zawartość strony i profil użytkownika.

Search ads pojawiają się na podstawie słów kluczowych, których odbiorcy używają do wyszukiwania w Amazonie lub w witrynie reklamodawcy.

Custom ads pozwalają samodzielnie wybrać produkty, których reklamy pojawią się na podstronach z nimi związanych.

Podsumujmy

Jak widzisz, już niebawem także na polskim rynku trudno będzie zdziałać wiele w e-commerce będąc nieobecnym na Amazonie. A skuteczna sprzedaż na tej platformie będzie niemal niemożliwa bez sięgnięcia po Amazon Ads.

Amazon Ads to dość skomplikowany ekosystem, który najpierw trzeba oswoić. Mimo podobieństw, działa na innych zasadach i ma inną strukturę niż platformy Facebooka czy Google. Te trudności nie powinny jednak nikogo zrażać. Jeśli sprzedajesz w internecie, obecność na Amazonie musisz co najmniej mocno rozważyć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwa × 4 =