Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź
Konsultant, FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.
Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.
Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.
📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads
Jak wybić się z filmami na YouTube? To chyba najczęstsze pytanie, jakie zadają sobie osoby, które zaczynają tworzyć materiały na tym portalu. Zazwyczaj niestety wybierają złe metody, przez co nie potrafią osiągnąć swoich celów.
Jak więc poprawnie pozycjonować filmy na YouTube? O tym Ci dzisiaj opowiem!
Nie używaj popularnych tagów
Tagi. Najczęstszy błąd, który popełniają osoby zaczynające przygodę z YouTubem. Wpaja się im, żeby dobierali do swoich filmów chwytliwe słowa kluczowe – najlepiej te obecnie trendujące. Problem jednak w tym, że zazwyczaj… nie pasują one zupełnie do materiałów.
Wyobraź sobie na przykład, że nagrywasz vloga z wycieczki do Warszawy, a w tagu dajesz tag “Euro 2024”, które ostatnio było na szczycie wyszukiwań. W teorii algorytm dzięki trendującym tagom powinien wybić Twój film.
W praktyce jednak w ten sposób ściągasz go na samo dno.
Dlaczego? Sprawa jest całkiem prosta.
Kiedy wyszukujesz coś na YouTube, to najprawdopodobniej chcesz, by pojawiły Ci się wideo odpowiadające słowom kluczowym, które wpisujesz. Tak zresztą działa algorytm YouTube’a, który jest całkiem inteligentny.
Potrafi on mniej więcej określić rzeczywistą tematykę Twojego filmu. Jeśli zauważy, że użyte w nim tagi do niego zupełnie nie pasują (co objawia się drastycznym spadkiem oglądalności po pierwszych sekundach), to Twój materiał będzie spychany jeszcze bardziej w dół. Co za tym idzie – szanse, że ktoś organicznie na niego trafi, są bliskie zeru.
Popularne tagi jako sposób na wybicie się na YouTube odpadają. Zapomnij o nich i używaj tylko tych, które rzeczywiście pasują do Twojego filmu.
Twórz treści, które Twoi widzowie chcą oglądać
Czasami najciemniej jest pod latarnią. Szukamy skomplikowanych sposobów, pór dnia, w których dodajemy filmy, a tymczasem jeden z kluczowych czynników skutecznego pozycjonowania na YouTube jest dość prozaiczny.
Musisz tworzyć filmy, które rzeczywiście interesują Twoją widownię.
To naprawdę priorytet dla algorytmu YouTube’a. Jeśli będziesz dostarczać widzom content, który ich interesuje, to prawdopodobnie wzrośnie ich zaangażowanie, a także średni czas oglądania Twojego filmu. A to bardzo istotna statystyka dla algorytmu YT.
Dobry tytuł przyciągnie odbiorcę
To jedna z najważniejszych wskazówek pod względem pozycjonowania na YouTube.
Tytuły mają ogromną moc. Nie tylko w kontekście zainteresowania widzów, ale również algorytmu. Zadbaj więc o to, by obie te strony jak najbardziej zadowolić.
Przede wszystkim – najlepiej użyj w tytule jednego słowa kluczowego, które najbardziej pasuje do Twojego filmu. Nie sil się tu na wpychanie na siłę jak największej liczby fraz, bo podobnie jak z tagami – przyniesie to skutek odwrotny do zamierzonego. W ten sposób zdezorientujesz algorytm, a użytkownikom utrudnisz czytanie Twojego tytułu, przez co szybko odwrócą od niego wzrok.
Weź też pod uwagę limit znaków, który wynosi 100. Stawiaj więc na krótkie tytuły, które jasno dadzą widzowi do zrozumienia, czego rzeczywiście może się spodziewać po Twoim filmie oraz zwyczajnie zachęcą go do kliknięcia.
Niech będzie więc krótko, zachęcająco i w punkt.
Przygotuj chwytliwą miniaturkę
Tytuł jest bardzo ważny, ale nad nim znajduje się przecież miniaturka, która zajmuje dużo więcej miejsca i jako pierwsza przykuwa uwagę odbiorcy.
Szalenie istotne jest więc to, by odpowiednio się prezentowała.
Jak o to zadbać?
Przede wszystkim, nie przesadzaj z efektami specjalnymi. Ciebie też nie zachęci miniaturka, na której dzieje się tyle, że sam(a) nie jesteś w stanie rozszyfrować, prawda?
Postaw więc na chwytliwy minimalizm. Dodaj KRÓTKIE copy, które uchyla drzwi do Twojego wideo, ale jednocześnie nie odkrywa wszystkich kart i zachęca do tego, by kliknąć i zrobić to samemu.
Dobrze sprawdzą się tu budzące ciekawość liczby, dwie klatki z porównania PRZED i PO albo odpowiednio postawione pytanie. Dużo zależy tu oczywiście od tematyki Twojego materiału.
Kluczową sprawą jest też pokazanie na miniaturce bohatera filmu. Ludzka postać zawsze przyciągnie uwagę odbiorcy, a w połączeniu z intrygującym copy i wyważonymi, wyróżniającymi się barwami w tle, sprawi, że osoba po drugiej stronie ekranu dużo chętniej kliknie w Twoją miniaturkę.
Stwórz skuteczny opis
Wiele źródeł mówi, że opis filmu na YouTube jest kluczem do jego pozycjonowania.
Czy tak to rzeczywiście wygląda?
Nie do końca. Opis nie gra tu pierwszoplanowej roli i jego waga często jest przesadzona.
Nadal jednak warto o niego zadbać, bo rzeczywiście jest jedną ze składowych odpowiedniego pozycjonowania.
Najważniejsze jest to, żeby w opisie uświadomić odbiorcy oraz algorytmowi YouTube’a, o czym jest Twój film, i zawrzeć przy tym najważniejsze słowa kluczowe. To pomoże w tym, by system mógł zarekomendować Twoje wideo odpowiednim osobom w odpowiednim momencie.
Jeśli zjedziesz sobie pod jakikolwiek film na YouTube, to zobaczysz, że na samym podglądzie pokazują się dwie pierwsze linijki opisu. To kluczowy fragment, który odgrywa najważniejszą rolę w tej zabawie.
Protip: To właśnie w pierwszej linijce warto w jednym zdaniu streścić, o czym jest Twój film. I to właśnie tam najlepiej umieścić pasujące słowa kluczowe do Twojego filmu.
Dzięki temu odbiorca szybko zorientuje się, czy ten materiał jest dla niego, a Tobie pomoże to pozycjonować się na użyte tu frazy.
W drugiej linijce warto zaś zamieścić Call To Action, by było ono w widocznym miejscu i łatwo mogło przenieść użytkownika na stronę docelową po obejrzeniu materiału.
W ten sposób możesz zachęcić odbiorcę do tego, by zapoznał się z pozostałymi Twoimi materiałami i został z Tobą na dłużej.
W kolejnych częściach możesz nieco rozwinąć opis filmu, a także całego swojego kanału, by osoba po drugiej stronie ekranu wiedziała, do kogo trafiła. To pomoże zwiększyć świadomość na temat całej Twojej twórczości.
YouTube – Bardzo ważne są też timestampy.
Dzięki nim użytkownik od razu będzie mógł przejść do części materiału, która interesuje go najbardziej, zamiast bezskutecznie skakać po filmie. Dodatkowo, można w nich umieścić słowa kluczowe, które wypozycjonują Twój film:
Oferuj jakościowy content
Wydaje się trochę banalne, co? Ale tak, to jest właśnie absolutnie najważniejszy czynnik pozycjonowania na YouTube.
Możesz mieć bowiem najbardziej przyciągającą miniaturkę, najbardziej kreatywny tytuł i najlepszy opis pod SEO, ale jeśli za tym nie pójdzie jakościowy film, to widzowie zwyczajnie zrezygnują z oglądania.
A tym samym Twoje wideo niestety nie podbije świata YouTube’a.
Gdy piszę “jakościowy”, nie mam na myśli, że od razu musisz mieć najlepszą kamerę z jakością 8K, profesjonalne ujęcia i montaż rodem z Hollywood. Mało kto na starcie ma wszystkie te umiejętności na wysokim poziomie.
Najważniejsze na start jest to, by mieć innowacyjny pomysł, dzięki któremu zainteresujesz i zaangażujesz swoich odbiorców.
Zastanów się więc:
- Jaki masz plan na swój kanał?
- Co chcesz na nim pokazywać?
- Dlaczego ma być to interesujące dla widzów, by poświęcili swój czas na oglądanie Twojego filmu?
To są kluczowe pytania, które pozwolą Ci tworzyć atrakcyjne treści, dzięki którym wybijesz się na YouTube.
Mocno trzymam za Ciebie kciuki! 🙂
1 Comment
[…] Czytałeś/aś może mój wpis o tym, jak skutecznie pozycjonować się na YouTube? […]