Najlepsze platformy sklepowe dla małych biznesów

najlepsze platformy sklepowe
Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Najlepsze platformy sklepowe dla małych biznesów. Platforma sklepowa to klucz do sukcesu w e-commerce. A e-commerce jest dziś podstawą do sukcesu w handlu. Rozwiązań dla właścicieli sklepów na rynku jest mnóstwo. Które platformy sklepowe są najlepsze dla małych biznesów?

Światowy rynek handlu w internecie rośnie jak na drożdżach. Od 2020 do 2027 roku ma rosnąć o 14,7 proc. rocznie, by na koniec tego okresu osiągnąć zawrotne 27 bilionów dolarów. Co ciekawe, zdaniem autorów raportu z Grand View Research za ten wzrost mają odpowiadać nie potęgi w rodzaju Amazona czy Alibaby, ale… małe sklepy internetowe.

Rzecz w tym, że już dziś trudno myśleć o jakiejkolwiek działalności handlowej bez obecności w internecie. Prowadząc nawet najmniejszą firmę czy sklepik musisz znaleźć swój sposób na zaistnienie w sieci. Tym sposobem może być platforma sklepowa, właściwie gotowe rozwiązanie technologiczne, które trzeba będzie tylko wdrożyć. Jednak którą platformę wybrać?

Na co zwrócić uwagę wybierając platformę sklepową?

Spróbujmy skupić się na absolutnie kluczowych kwestiach. Wówczas będziemy mieć kryteria w trzech grupach.

Technikalia. Ograniczenia sprzętowe są bardzo ważne. Masz już stronę na WordPressie? Potrzebujesz wtyczki do niego. Nie chcesz bawić się we własną witrynę i hostingi? Najlepsza będzie platforma w chmurze. Twoje techniczne potrzeby i możliwości to punkty graniczne wyboru platformy sklepowej.

Intuicyjność.
Istnieją platformy umożliwiające postawienie sklepu w godzinę bez żadnej wiedzy technicznej. Inne wymagają zespołu doświadczonych programistów. Pytanie, na ile dysponujesz zasobami informatycznymi i na co Cię stać. I jak wiele czasu musisz poświęcić na naukę obsługi platformy. Tu ważna jest także kwestia supportu oferowanego przez dostawcę.

Skalowalność.
To, że dana platforma sklepowa spełnia Twoje oczekiwania tu i teraz, nie oznacza, że będzie to robić za kilka miesięcy lub lat. A zmiana narzędzia to sporo czasu, wysiłku, a często i pieniędzy. Dlatego potrzebna Ci strategia rozwoju: jaki ma być Twój biznes za rok lub dwa? Czy platforma nadaje się do skali biznesu, jaki planujesz?

Teraz przyjrzyjmy się najpopularniejszym na rynku platformom przez pryzmat powyższych kryteriów.

Platforma sklepowa BigCommerce

BigCommerce to platforma sklepowa działająca całkowicie w chmurze. Jednocześnie jest jednym z większych graczy na rynku. Choć działa w modelu SaaS, ma dość wysoki próg wejścia: możesz potrzebować sporo czasu, aż nauczysz się korzystać ze wszystkich funkcji.

Skala działania: 38 tys. sklepów (wszystkie dane za https://www.similartech.com/categories/ecommerce-platforms]

Zalety: niezwykle elastyczna i skalowalna platforma ułatwiająca sprzedaż za pośrednictwem wielu kanałów. Nielimitowana liczba administratorów sklepu i wsparcie dla rozbudowanej oferty.

Wady: limity sprzedażowe (50 tys. dolarów w najtańszym planie), mało intuicyjny edytor, zwłaszcza dla osób nietechnicznych, ma sporo funkcji, których nie wykorzystasz w niewielkim sklepie.

Wersja mobilna? Jest. Support 24/7? Jest. Koszt? Od 30 do 300 dolarów miesięcznie.

Platforma sklepowa Magento

Magento powstało jako niezależny projekt, od 2020 roku wspierane jest przez Adobe. To oprogramowanie open source instalowane na własnym serwerze. Choć podstawowa wersja jest bezpłatna, zrobienie z niej funkcjonalnego sklepu wymaga technicznej wiedzy i sporo wysiłku. Nie jest jednak przypadkiem, że tę platformę sklepową wybrało wiele uznanych marek. Jej możliwości są ogromne i drzemią w dużej ilości dostępnych wtyczek i integracji.

Skala działania: 100 tys. sklepów.

Zalety: bardzo elastyczna i skalowalna platforma sklepowa o dużych możliwościach. Docenią je jednak tylko firmy o dużych zasobach, które prowadzą duże sklepy. Open source’owe korzenie sprawiły, że istnieje wokół niej prężna społeczność.

Wady: wymaga umiejętności programistycznych i to na wysokim poziomie, poziom złożoności niektórych rozwiązań jest niemal legendarny. Niektórzy skarżą się też na spore obciążenie serwerów.

Wersja mobilna? Jest. Support 24/7? Nie ma. Koszt? Bezpłatny (indywidualna wycena w wersji premium).

Platforma Sklepowa PrestaShop

Platforma sklepowa Prestashop

Prestashop to samodzielna platforma sklepowa, którą możesz ściągnąć i zainstalować na własnym hostingu lub skorzystać z usługi chmurowej. To projekt open source, którego siłę stanowi kilka tysięcy wtyczek, modułów i dodatków dostępnych, zazwyczaj odpłatnie, w serwisie PrestaShop Add-ons. Dostęp do kodu źródłowego sprawia jednak, że mając odpowiednią wiedzę, Prestashop można dostosować w pełni do własnych potrzeb.

Skala działania: 100 tys. sklepów.

Zalety: duże możliwości konfigurowania i personalizacji, rozwinięta społeczność (która rekompensuje niedomagania oficjalnego supportu).

Wady: wtyczki potrafią być drogie, a wprowadzanie samodzielnych zmian na platformie wymaga sporych umiejętności programistycznych.

Wersja mobilna? Jest (na wybranych template’ach). Support 24/7? Nie ma. Koszt? Bezpłatny (wersja w chmurze od 25 dolarów miesięcznie).

Platforma sklepowa Shopify

Shopify to jeden z liderów rynku. Co trzeci sklep w USA korzysta z tej platformy! I jak na lidera przystało, oferuje uniwersalną, strawną właściwie dla każdego usługę. Jest tu wszystko, czego potrzeba na początek: wbudowany CMS, sporo motywów graficznych, prosty panel zarządzania sklepem.

Shopify to rozwiązanie właśnie dla niewielkich biznesów, które dopiero wchodzą do e-commerce, a przy tym nie mają zbyt dużych oczekiwań. Jeśli potrzebujesz prostego, tak graficznie jak i funkcjonalnie, sklepu, którego główną zaletą jest to, że działa bez problemów, Shopify jest czymś dla Ciebie. Ba z Shopify Lite dostaniesz prostą nakładkę na istniejącą stronę czy bloga, taki ulczny stragan świata e-commerce.

Skala działania: 460 tys. sklepów.

Zalety: bez żadnych informatycznych kompetencji możesz postawić tu pełnoprawny sklep w kilka kwadransów. A do tego duży wybór pluginów i rozbudowany cennik. Shopify jest też chwalony za skalowalność: w e-commerce możesz przejść od zera do bohatera korzystając wyłącznie z tej platformy.

Wady: liczba skórek jest ograniczona (zaledwie dziewięć bezpłatnych!), podobnie jak możliwości personalizacji sklepu. A wtyczki i rozszerzenia, które pozwalają obejść ten problem, bywają drogie. Na pewnym etapie bolesne będą także ograniczenia w różnicowaniu oferty.

Wersja mobilna? Jest (na wybranych template’ach). Support 24/7? Jest. Koszt? Od 30 do 300 dolarów miesięcznie (Shopify Lite 9 dol. Mies.).

Platforma sklepowa  Squarespace

Squarespace to taki artysta e-commerce. W branży jest znany dzięki swym wysmakowanym projektom graficznym i rewolucyjnym rozwiązaniom ułatwiającym projektowanie strony. Te ostatnie były tak genialne, że dziś korzystają z nich właściwie wszystkie platformy sklepowe.

Jeśli więc chcesz się wyróżnić projektem swojego sklepu na konkretnym, sprofilowanym segmencie rynku lub w niszy, Squarespace to platforma sklepowa dla Ciebie. Zwłaszcza, jeśli prowadzisz stosunkowo niewielki sklep i chcesz, by takim pozostał.

Skala działania: 360 tys. sklepów.

Zalety: najwyższej klasy motywy graficzne i łatwość ich personalizacji bez grama kodowania.

Wady: brak wielu oczywistych dziś funkcji (jak wsparcie sprzedaży z innych kanałów), niewiele możliwości integracji i ogromne trudności ze skalowaniem działalności.

Wersja mobilna? Jest (na wybranych template’ach). Support 24/7? Nie ma. Koszt? Od 12 dolarów miesięcznie.

Platforma sklepowa Volusion

Volusion to platforma sklepowa działająca w chmurze. Jest całkiem intuicyjna, a w branży bywa chwalona za wiele przydatnych funkcji, które w innych produktach wymagają zewnętrznych wtyczek. Największą siłą Volusion jest jednak jej marketingowe zacięcie: wspiera rozpoczęcie sprzedaży i oferuje rozbudowaną sekcję analityczną.

Skala działania: 5 tys. sklepów.

Zalety: wiele zintegrowanych usług i narzędzi, rozbudowana analityka.

Wady: wtyczki i dodatki są drogie.

Wersja mobilna? Jest (na wybranych template’ach). Support 24/7? Nie ma (jest w droższych pakietach). Koszt? Od 30 dolarów miesięcznie.

Wix

Wix eCommerce to sklepowa mutacja popularnego (w niektórych kręgach) generatora stron internetowych. I działa tak, jak klasyczny Wix: postawienie sklepu to pestka ze wszystkimi tego konsekwencjami. Choć konfigurator jest przyjazny i intuicyjny, nie oferuje zbyt wielu opcji. A szybko postawiony sklep ma bardzo ograniczone możliwości. O witrynie z kilkuset artykułami sprzedającej na kilkunastu kanałach można zapomnieć.

Skala działania: 130 tys. sklepów.

Zalety: prostota, intuicyjność i błyskawiczna konfiguracja. A do tego polska lokalizacja.

Wady: niewielka ilość narzędzi i opcji konfigurowania. Zupełnie nie poradzi sobie z większymi sklepami (ponad 100 produktów).

Wersja mobilna? Jest. Support 24/7? Jest. Koszt? Od 60 zł miesięcznie.

WordPress WooCommerce

WooCommerce to tak naprawdę wtyczka do systemu zarządzania treścią WordPress. Właśnie temu zawdzięcza swoją popularność: według różnych źródeł działa na niej nawet 30 proc. sklepów internetowych! WooCommerce ma jednak wiele innych mocnych stron: prostota działania, konfigurowalność (która wymaga jednak wiedzy technicznej) i rzadko spotykana w projektach open source (bo taki ma status) stabilność i niezawodność.

Skala działania: 1 mln sklepów.

Zalety: prostota, niezawodność, łatwość wpięcia w istniejącą wcześniej na WordPress stronę, ogromna i aktywna społeczność.

Wady: wymaga (najczęściej płatnych) rozszerzeń, bez wiedzy w zakresie kodowania i konfiguracji WordPressa trudno samodzielnie uruchomić działający sklep.

Wersja mobilna? Jest (na wybranych template’ach). Support 24/7? Nie ma. Koszt? Bezpłatny.

Jak widzisz, wybór jest spory, a to tylko największe i najpopularniejsze platformy sklepowe. Mam nadzieję, że z pomocą tego przeglądu podejmiesz właściwą decyzję i znajdziesz najlepsze rozwiązanie dla Twojego sklepu.

Czytaj również: Jak ustawić mailowe powiadomienia o nowych leadach z Facebook Ads?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

cztery + 8 =