Metryki Core Web Vitals – co musisz o nich wiedzieć?

Metryki Core Web Vitals - co musisz o nich wiedzieć
Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego jedne strony częściej pojawiają się w TOP 3 wyników wyszukiwania? Jeśli myślisz, że to tylko i wyłącznie zasługa nagromadzenia fraz kluczowych i silnych linków, to muszę Cię zmartwić. Owszem, są one ważne, jednak ostateczny sukces tkwi zupełnie gdzieś indziej. Dziś dowiesz się, czym są Core Web Vitals i jakie mają znaczenie dla całego Twojego biznesu.  

Czym są metryki Core Web Vitals?

Core Web Vitals to zestaw wskaźników, które w połączeniu ze sobą mają wpływ na doświadczenia użytkowników na stronie internetowej. Oficjalnie od maja 2021 roku są one oficjalnie dodane do czynników rankingowych algorytmu Google. Oznacza to, że Core Web Vitals bezpośrednio wpływają na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania – co z perspektywy biznesowej ma kolosalne znaczenie

 

Dlaczego Core Web Vitals są ważne?

Polityka Google od lat jest jasna – im lepsze będą doświadczenia użytkowników na stronie www, tym częściej (i wyżej) będzie się ona pojawiała w wyszukiwarce. To pokazuje, że stereotypowe podejście do SEO, czyli napakowanie strony zapleczowymi treściami, z których frazy kluczowe się aż wylewają, odchodzi już na pewno do lamusa

 

Core Web Vitals są istotne nie tylko w kontekście samego pozycjonowania – równie ważne są one z perspektywy użyteczności całej strony. Wartości CBV będą miały swoje przełożenie w wynikach audytu UX. 

 

Jakie są najważniejsze metryki Core Web Vitals i na co musisz zwracać szczególną uwagę, budując swoją stronę www? 

 

Core Web Vitals – podstawowe wskaźniki 

Pomimo tego, że do grupy Core Web Vitals zalicza się wiele czynników, to jednak najważniejsze są trzy z nich. Odnosić się one będą zarówno do szybkości, jak i użyteczności konkretnej podstrony czy całej witryny. 

 

Core Web Vitals są mierzone w czasie rzeczywistym na urządzeniach realnych użytkowników, którzy wchodzą na Twoją stronę. Oczywiście, można je zbadać w neutralnych warunkach laboratoryjnych dzięki specjalnym narzędziom, jednak dla algorytmów Google ważniejsze będzie, jak strona funkcjonuje na komputerach i smartfonach prawdziwych ludzi.

 

Largest Contentful Paint (LCP) – im szybciej Twoja strona będzie się ładować, tym lepiej!

 

LCP mierzy wydajność ładowania Twojej strony. Wartość Largest Contentful Paint to czas potrzebny do załadowania się największego elementu strony internetowej. Najczęściej będzie to grafika, video lub tekst. 

LCP liczone jest od momentu wywołania konkretnego adresu URL. Optymalna wartość LCP powinna oscylować maksymalnie w okolicach 2,5 sekundy. Czasy od 2,5 do 4 sekund interpretowane są jako przeciętne. Wszystkie wyniki powyżej tej wartości będą uznawane jako złe, nieodpowiednie i mogą być przyczyną słabej oceny całej witryny. Co bardzo ważne, analizie LCP zostaje poddany obszar tzw. “above the fold”, czyli widok pierwszego ekranu, który widzi użytkownik po załadowaniu strony.

 

Na wyniki LCP mają znaczący wpływ następujące faktory: 

 

  • długi czas odpowiedzi serwera,
  • blokowanie renderowania JavaScript i CSS,
  • czas ładowania zasobów,
  • renderowanie po stronie klienta

 

Co zrobić, żeby poprawić wynik LCP?

Aby skrócić czas ładowania strony i jednocześnie podnieść wynik Largest Contentful Paint, a także poprawić user experience swojej strony, zazwyczaj wystarczy kompresja plików wideo czy grafik, a także usunięcie nieużywanych zazwyczaj JavaScriptów. Z tym ostatnim trzeba być naprawdę ostrożnym i uważnie czytać komunikaty w narzędziach, ponieważ możesz otrzymać sugestie usunięcia chociażby kodu Google Analytics – a tego byś nie chciał. 😉 

First Input Delay (FID) – działać trzeba szybko i skutecznie

 

Metryka First Input Delay (FID) oznacza czas umożliwiający interakcję użytkownika z Twoją stroną. Jest to czas między ładowaniem strony a odpowiedzią przeglądarki na podjęte działanie, jak choćby kliknięcie buttona z CTA czy “wyplucie” wyników wyszukiwania na blogu. Ujmując rzecz jeszcze prościej, wskaźnik FID mierzy czas od momentu załadowania strony do uzyskania pełnej interaktywności. 

 

Optymalny FID powinien wynosić poniżej 100 milisekund, czyli 0,1 sekundy. Wartości między 100 a 300 milisekund oznaczają, że warto poprawić ten wskaźnik, z kolei FID powyżej 300 milisekund jednoznacznie alarmuje i może mieć negatywny wpływ na doświadczenia użytkownika, a co za tym idzie na miejsce strony w rankingach Google. 

 

Cumulative Layout Shift (CLS) – stabilność strony to podstawa!

 

Cumulative Layout Shift, czyli CLS mówi nam o stabilności wizualnej strony związanej z nagłym, niespodziewanym przesunięciem strony. Może być ono spowodowane chociażby przez pojawienie się dodatkowego elementu, jak choćby reklamy czy pop-upu.. Niepożądane przesunięcia nie powstały w wyniku działań podjętych przez użytkowników. 

 

Dobra wartość CLS powinna wynosić poniżej 0,1. O średniej stabilności będziemy mówić, gdy wynik CLS będzie oscylować między 0,1 a 0,25. Wskaźnik powyżej tej wartości oznacza, że strona wymaga pilnej optymalizacji.  

Czy Core Web Vitals wspiera SEO?

Gdy już wiesz, czym dokładnie są wskaźniki Core Web Vitals, możemy opowiedzieć sobie, ile one tak naprawdę znaczą dla Ciebie i Twojego biznesu w sieci. 

 

Włączenie Core Web Vitals do oficjalnych czynników rankingowych Google nie jest czymś przełomowym. To bardziej ewolucja i podążanie wcześniej wyznaczoną drogą. Google od lat chce, by użytkownicy dostali najbardziej przyjazne strony internetowe

 

Dlatego tak istotne jest łączenie user experience z optymalizacją stron pod wyniki wyszukiwania. Doszliśmy do momentu, gdy “stare, dobre” SEO łączy się z UX w SXO. W tym kontekście wydaje się, że jedno nie może już istnieć bez drugiego

 

O biznesie i marketingu w sieci – tak jak o kampaniach płatnych – trzeba myśleć całościowo i bardziej traktować ją jako system naczyń połączonych niż tylko pojedyncze działania. Przemyślana strategia contentowa, dobór fraz kluczowych czy skutecznie prowadzony link-building muszą iść w parze z budowaniem naprawdę pozytywnych doświadczeniach i wrażeniach z korzystania z całej witryny

 

Więc trzeba to przyznać jasno, dobre wyniki Core Web Vitals wspierają SEO i pozycjonowanie Twojej witryny – zarówno w organicznych wyszukiwaniach, jak i w działaniach płatnych. 

 

Jest to szczególnie istotne i widoczne w przypadku biznesów e-commerce. Pozytywne doświadczenia użytkowników sklepów połączone z dobrym pozycjonowaniem i atrakcyjną ofertą to ogromna szansa na sukces i duże zyski

Jak sprawdzić wskaźniki Core Web Vitals?

Dane i źródła informacji na temat wartości Core Web Vitals dzielimy zasadniczo na 2 typy. 

 

Po pierwsze, są to tzw. dane laboratoryjne, czyli lab data. Pochodzą one z pomiarów wykonanych przez specjalistyczne narzędzia. Zawierają one informacje, jakie MOGĄ BYĆ doświadczenia potencjalnych użytkowników w kontakcie z Twoją stroną. 

 

Najczęściej wykorzystywane do tego narzędzia to: Page Speed Insights czy Lighthouse od Google Dev.  

 

Po drugie, mamy do czynienia z danymi gromadzonymi, czyli field data. Zbierane są one z okresu 28 dni w czasie wizyt użytkowników, którzy korzystają z przeglądarki Chrome. Znajdują się one w raporcie Chrome User Experience Report (CrUX). Mierzone są one przez PageSpeed Insight i Google Search Console.   

 

Podstawową różnicą między field data, a danymi laboratoryjnymi jest fakt, że te drugie są raczej spekulacją, które nie mają poparcia w wystarczającej ilości danych od użytkowników, przez co są dość nieprecyzyjne. Traktuj je raczej jako sugestię do optymalizacji niż konkretne wskazówki do działań optymalizacyjnych. 

 

Co bardzo ważne, możesz dodać mierzenie Core Web Vitals do swojego Analyticsa, co zrobisz dzięki Google Tag Managerowi

 

Wszystkie najważniejsze narzędzia – zarówno field, jak i lab – znajdziesz na specjalnej stronie przygotowanej przez Google

O czym musisz pamiętać przy Core Web Vitals?

Jeśli będziesz optymalizować swoją stronę (samodzielnie lub z dveloperem) pod Core Web Vitals, nie zapominaj o (pozornie) mniej istotnych, technicznych kwestiach, które składać się będą na ostateczny wynik. 

 

Przestarzałe elementy do budowy strony, “archaiczny” CMS, niezoptymalizowany kod strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, grafiki, obrazy czy zbyt “ciężkie” wideo – o to wszystko trzeba zawsze dbać na bieżąco – nawet wtedy, gdy wyniki Core Web Vitals będą już świecić się na zielono. 

Core Web Vitals – kilka słów podsumowania

Wskaźniki Core Web Vitals są kolejnym przejawem podejścia client and user first. Doskonale wpisują się one we współczesny klimat prowadzenia biznesu w sieci, gdzie kluczowe znaczenie – zarówno dla pozycji w wyszukiwarkach, jak i dla wysokości sprzedaży – mają doświadczenia użytkowników. Czymś normalnym powinno być stałe monitorowanie stanu strony i szybkie reagowanie na pojawiające się problemy. 

 

Wnioski nasuwają się tutaj same – jeśli chcesz pozyskać nowych klientów, zwiększać sprzedaż i sukcesywnie skalować swój biznes, musisz zadbać o to, żeby z Twojej strony lub sklepu dobrze się korzystało wszystkim, którzy ją odwiedzą. A Coral Web Vitals Ci w tym zdecydowanie pomogą. 

 

Jeśli chcesz rozwinąć swój biznes w partnerskiej atmosferze i w zorientowaniu na ważne dla Ciebie wyniki, a nie na nic nie znaczące wskaźniki, po prostu skontaktuj się ze mną

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

szesnaście − 8 =