Konsultant, FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.
Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.
Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.
Integratory aplikacji. Skuteczny marketing internetowy wymaga korzystania z wielu różnych narzędzi. Ustawianie kampanii, mierzenie konwersji, analityka, automatyzacja, każda ta czynność to zazwyczaj osobna aplikacja. Jak efektywnie działać w gąszczu oprogramowania? Ułatwiają to integratory. Jak działają? I dlaczego warto korzystać z Zapiera czy Integromat?
Niezależnie od zajmowanego stanowiska, w codziennej pracy korzystasz z mnóstwa aplikacji. Klient pocztowy, apki do zarządzania projektami, komunikacji z zespołem i mierzenia czasu pracy. Menedżery reklam, systemy zarządzania treścią, narzędzia do analizy danych. A w większej firmie programy do zarządzania relacjami z klientami (CRM), do których też warto mieć wgląd. A to przecież dopiero początek.
Przygniatająca większość z tych narzędzi, jeśli nie wszystkie, to aplikacje funkcjonujące jako usługi (z ang. SaaS). Według różnych statystyk mniejsze firmy używają od 40 do 70 takich programów. Większe nawet 170 [https://www.okta.com/businesses-at-work/2021/, https://www.blissfully.com/saas-trends/2019-annual/].
I załóżmy nawet, że pracownicy świetnie się w tym gąszczu poruszają, w końcu są profesjonalistami. Nie zmienia to faktu, że przechodzenie między poszczególnymi aplikacjami wymaga czasu i wysiłku. A klienci wymagają efektów działań natychmiast, nie będą czekać aż przeniesiesz rekord z analityki internetowej do systemu sprzedażowego. Co więcej, mając dane rozproszone w różnych aplikacjach trudno na przykład rzetelnie zmierzyć skuteczność wielokanałowej kampanii.
Dlatego dla wygody, bezpieczeństwa i efektywności działań potrzebny jest integrator aplikacji.
Kiedy firma korzysta z wielu aplikacji i chce uprościć poruszanie się między nimi, o pomoc może poprosić informatyków, własnych lub zewnętrznych specjalistów. Zintegrują oni najważniejsze dla firmy narzędzia, by przyspieszyć ich działanie i przepływ informacji. Takie rozwiązanie jest jednak stosunkowo drogie i wymaga systematycznych aktualizacji, a więc ciągłych wydatków. Z pomocą przychodzą integratory aplikacji.
Integratory to platformy łączące różne aplikacje (z ang. iPaaS, Integration Platform as a Service). Ułatwiają zarządzanie procesami w firmie, korzystanie z różnych narzędzi i usprawniają obieg informacji. Działają zarówno w obrębie działu (łącząc na przykład zaawansowaną analitykę z menedżerem reklam lub aplikację do newsletterów z menedżerem social mediów), jak i całej firmy (integrując np. menedżer reklam z systemem obsługi klienta i programem zarządzającym magazynem).
Na podstawowym poziomie integratory umożliwiają komunikację między różnymi aplikacjami. To przydaje się twórcom oprogramowania, którzy w ten sposób mogą rozwijać swoje narzędzia i wzbogacać je o nowe funkcje. Użytkownikom ułatwia to efektywne korzystanie z kilku(dziesięciu) aplikacji jednocześnie. Albo umożliwia szybkie i bezproblemowe skonfigurowanie narzędzi marketingowych (takich jak API konwersji Facebooka) bez umiejętności programistycznych.
Dziś większość integratorów oferuje o wiele więcej, choćby zaawansowaną automatyzację zadań. Dzięki nim kampanie mogą działać właściwie samodzielnie, w oparciu o własną skuteczność i wcześniej wprowadzone reguły. To dzięki nim klient dostaje wiadomość, gdy tylko towar, na który czeka, pojawi się w magazynie.
Podsumujmy korzyści płynące z integratorów dla Twojego marketingu.
Dostęp do danych. Dobrze skonfigurowany integrator sprawi, że w jednym miejscu będziesz mieć dane ze wszystkich kanałów marketingowych i innych narzędzi przydatnych w analizowaniu i optymalizacji sprzedaży. To klucz do prowadzenia skutecznych kampanii wielokanałowych.
Automatyzacja. Wiele integratorów ułatwia automatyzację działań, tak zarządzania zespołem, jak i samych kampanii. A automatyzacja, choćby na podstawowym poziomie, jest już dziś koniecznością.
Efektywność pracy. Korzystanie z jednej platformy, która daje dostęp do wszystkich danych i narzędzi, ułatwia i przyspiesza pracę.
Elastyczność. Marketing to mnóstwo wyzwań, a właściwie każdemu z nich dedykowana jest jakaś aplikacja. Dzięki integratorom nie musisz zastanawiać się, czy wdrożyć nowe narzędzie. Po prostu podłączasz nową apkę i sprawdzasz, czy przynosi oczekiwane korzyści. W ten sposób zbudujesz przewagę konkurencyjną.
Bezpieczeństwo. Rozbudowana sieć aplikacji zwiększa ryzyko wycieku lub utraty danych. Integratory ułatwiają ochronę informacji, zwłaszcza tych wrażliwych.
Spójrzmy na kilka wybranych integratorów, ich specyfikę i możliwości.
Zapier to jedna z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych platform umożliwiających integrację aplikacji. Masz dostęp do ponad 3 tys. z nich.
Zapier jest uniwersalnym narzędziem, jego twórcy opierają się na trzech zasadach: integruj, automatyzuj, wprowadzaj innowacje.
Dlaczego warto korzystać z Zapiera?
Największą zaletą Zapiera jest jego wszechstronność i ogromna ilość współpracujących aplikacji. Platforma jest bardzo intuicyjna, a wbudowany wizualny edytor pozwala integrować aplikacje i automatyzować procesy osobom bez umiejętności programistycznych. Podstawowe konto, które umożliwia do pięciu integracji, jest bezpłatne.
Integromat jest narzędziem, które oferuje spore możliwości w zakresie automatyzacji procesów. Sama integracja jest tu więc właściwie wstępem do właściwego działania. Baza współpracujących aplikacji to ponad 1000 pozycji.
Dlaczego warto korzystać z Integromat?
Integromat korzysta z intuicyjnego edytora ułatwiającego pracę. Reguły automatyzacji można ustawiać za pomocą reguł, podobnie jak w Excelu. Bezpłatne konto umożliwia dokonywanie do tysiąca operacji miesięcznie.
Segment to platforma dedykowana marketerom. Skupia się na zbieraniu, łączeniu i przygotowaniu do analizy danych z różnych kanałów. Umożliwia także zarządzanie grupami odbiorców, tworzenie person i kampanii wielokanałowych. Jego baza współpracujących aplikacji jest stosunkowo niewielka (ponad 300 rekordów), jednak siła tego narzędzia tkwi we wsparciu marketingu.
Dlaczego warto korzystać z Segment?
Nowoczesny marketing internetowy wymaga holistycznego podejścia, płynnego przechodzenia między różnymi kanałami. Segment ułatwia efektywne prowadzenie rozbudowanych kampanii wielokanałowych. Bezpłatna wersja umożliwia pracę na tysiącu użytkowników z dwóch źródeł danych.
Integry.io jest, w odróżnieniu od wcześniej opisywanych narzędzi, platformą dedykowaną twórcom aplikacji. Docenią ją programiści i menedżerowie produktu. Ułatwia rozbudowywanie i skalowanie aplikacji poprzez integrowanie zewnętrznego oprogramowania.
Dlaczego warto korzystać z Integry?
Integry.io to nie tylko integracja, ale także możliwość korzystania z bogatych statystyk dotyczących zachowania użytkowników. Ciekawy jest też sposób rozliczeń oparty na każdorazowym uruchomieniu integratora przez klienta.
Nie wszystkie platformy działają z każdą aplikacją. Przed wybraniem platformy integrującej upewnij się, że obsługuje ona jeśli nie wszystkie, to kluczowe narzędzia, z których korzystasz. Zastanów się, jakich aplikacji możesz zacząć używać w miarę rozwoju firmy. Wybrany integrator ma ułatwiać, a nie hamować skalowanie Twojej działalności. Sprawdź też dodatkowe opcje, jak narzędzia do automatyzacji czy wreszcie sposób rozliczenia.
Integratory to świetny sposób na poprawę przepływu informacji i zwiększenie efektywności działań w firmie. Poświęć nieco czasu na wybór najlepszego narzędzia, by w pełni skorzystać z jego możliwości.