Integratory aplikacji. Do czego służą i dlaczego warto z nich korzystać?

integrator
Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Integratory aplikacji. Skuteczny marketing internetowy wymaga korzystania z wielu różnych narzędzi. Ustawianie kampanii, mierzenie konwersji, analityka, automatyzacja, każda ta czynność to zazwyczaj osobna aplikacja. Jak efektywnie działać w gąszczu oprogramowania? Ułatwiają to integratory. Jak działają? I dlaczego warto korzystać z Zapiera czy Integromat?

Niezależnie od zajmowanego stanowiska, w codziennej pracy korzystasz z mnóstwa aplikacji. Klient pocztowy, apki do zarządzania projektami, komunikacji z zespołem i mierzenia czasu pracy. Menedżery reklam, systemy zarządzania treścią, narzędzia do analizy danych. A w większej firmie programy do zarządzania relacjami z klientami (CRM), do których też warto mieć wgląd. A to przecież dopiero początek.

Przygniatająca większość z tych narzędzi, jeśli nie wszystkie, to aplikacje funkcjonujące jako usługi (z ang. SaaS). Według różnych statystyk mniejsze firmy używają od 40 do 70 takich programów. Większe nawet 170 [https://www.okta.com/businesses-at-work/2021/, https://www.blissfully.com/saas-trends/2019-annual/].

I załóżmy nawet, że pracownicy świetnie się w tym gąszczu poruszają, w końcu są profesjonalistami. Nie zmienia to faktu, że przechodzenie między poszczególnymi aplikacjami wymaga czasu i wysiłku. A klienci wymagają efektów działań natychmiast, nie będą czekać aż przeniesiesz rekord z analityki internetowej do systemu sprzedażowego. Co więcej, mając dane rozproszone w różnych aplikacjach trudno na przykład rzetelnie zmierzyć skuteczność wielokanałowej kampanii.

Dlatego dla wygody, bezpieczeństwa i efektywności działań potrzebny jest integrator aplikacji.

Czym są integratory aplikacji?

Kiedy firma korzysta z wielu aplikacji i chce uprościć poruszanie się między nimi, o pomoc może poprosić informatyków, własnych lub zewnętrznych specjalistów. Zintegrują oni najważniejsze dla firmy narzędzia, by przyspieszyć ich działanie i przepływ informacji. Takie rozwiązanie jest jednak stosunkowo drogie i wymaga systematycznych aktualizacji, a więc ciągłych wydatków. Z pomocą przychodzą integratory aplikacji.

Integratory to platformy łączące różne aplikacje (z ang. iPaaS, Integration Platform as a Service). Ułatwiają zarządzanie procesami w firmie, korzystanie z różnych narzędzi i usprawniają obieg informacji. Działają zarówno w obrębie działu (łącząc na przykład zaawansowaną analitykę z menedżerem reklam lub aplikację do newsletterów z menedżerem social mediów), jak i całej firmy (integrując np. menedżer reklam z systemem obsługi klienta i programem zarządzającym magazynem).

Na podstawowym poziomie integratory umożliwiają komunikację między różnymi aplikacjami. To przydaje się twórcom oprogramowania, którzy w ten sposób mogą rozwijać swoje narzędzia i wzbogacać je o nowe funkcje. Użytkownikom ułatwia to efektywne korzystanie z kilku(dziesięciu) aplikacji jednocześnie. Albo umożliwia szybkie i bezproblemowe skonfigurowanie narzędzi marketingowych (takich jak API konwersji Facebooka) bez umiejętności programistycznych.

Dziś większość integratorów oferuje o wiele więcej, choćby zaawansowaną automatyzację zadań. Dzięki nim kampanie mogą działać właściwie samodzielnie, w oparciu o własną skuteczność i wcześniej wprowadzone reguły. To dzięki nim klient dostaje wiadomość, gdy tylko towar, na który czeka, pojawi się w magazynie.

Dlaczego warto korzystać z integratorów?

Podsumujmy korzyści płynące z integratorów dla Twojego marketingu.

Dostęp do danych. Dobrze skonfigurowany integrator sprawi, że w jednym miejscu będziesz mieć dane ze wszystkich kanałów marketingowych i innych narzędzi przydatnych w analizowaniu i optymalizacji sprzedaży. To klucz do prowadzenia skutecznych kampanii wielokanałowych.

Automatyzacja. Wiele integratorów ułatwia automatyzację działań, tak zarządzania zespołem, jak i samych kampanii. A automatyzacja, choćby na podstawowym poziomie, jest już dziś koniecznością.

Efektywność pracy. Korzystanie z jednej platformy, która daje dostęp do wszystkich danych i narzędzi, ułatwia i przyspiesza pracę.

Elastyczność. Marketing to mnóstwo wyzwań, a właściwie każdemu z nich dedykowana jest jakaś aplikacja. Dzięki integratorom nie musisz zastanawiać się, czy wdrożyć nowe narzędzie. Po prostu podłączasz nową apkę i sprawdzasz, czy przynosi oczekiwane korzyści. W ten sposób zbudujesz przewagę konkurencyjną.

Bezpieczeństwo. Rozbudowana sieć aplikacji zwiększa ryzyko wycieku lub utraty danych. Integratory ułatwiają ochronę informacji, zwłaszcza tych wrażliwych.

Wybrane integratory

Spójrzmy na kilka wybranych integratorów, ich specyfikę i możliwości.

Zapier

Zapier to jedna z najpopularniejszych i najbardziej rozbudowanych platform umożliwiających integrację aplikacji. Masz dostęp do ponad 3 tys. z nich.

Zapier jest uniwersalnym narzędziem, jego twórcy opierają się na trzech zasadach: integruj, automatyzuj, wprowadzaj innowacje.

Dlaczego warto korzystać z Zapiera?

Największą zaletą Zapiera jest jego wszechstronność i ogromna ilość współpracujących aplikacji. Platforma jest bardzo intuicyjna, a wbudowany wizualny edytor pozwala integrować aplikacje i automatyzować procesy osobom bez umiejętności programistycznych. Podstawowe konto, które umożliwia do pięciu integracji, jest bezpłatne.

Integromat

Integromat jest narzędziem, które oferuje spore możliwości w zakresie automatyzacji procesów. Sama integracja jest tu więc właściwie wstępem do właściwego działania. Baza współpracujących aplikacji to ponad 1000 pozycji.

Dlaczego warto korzystać z Integromat?

Integromat korzysta z intuicyjnego edytora ułatwiającego pracę. Reguły automatyzacji można ustawiać za pomocą reguł, podobnie jak w Excelu. Bezpłatne konto umożliwia dokonywanie do tysiąca operacji miesięcznie.

Segment

Segment to platforma dedykowana marketerom. Skupia się na zbieraniu, łączeniu i przygotowaniu do analizy danych z różnych kanałów. Umożliwia także zarządzanie grupami odbiorców, tworzenie person i kampanii wielokanałowych. Jego baza współpracujących aplikacji jest stosunkowo niewielka (ponad 300 rekordów), jednak siła tego narzędzia tkwi we wsparciu marketingu.

Dlaczego warto korzystać z Segment?

Nowoczesny marketing internetowy wymaga holistycznego podejścia, płynnego przechodzenia między różnymi kanałami. Segment ułatwia efektywne prowadzenie rozbudowanych kampanii wielokanałowych. Bezpłatna wersja umożliwia pracę na tysiącu użytkowników z dwóch źródeł danych.

Integry.io

Integry.io jest, w odróżnieniu od wcześniej opisywanych narzędzi, platformą dedykowaną twórcom aplikacji. Docenią ją programiści i menedżerowie produktu. Ułatwia rozbudowywanie i skalowanie aplikacji poprzez integrowanie zewnętrznego oprogramowania.

Dlaczego warto korzystać z Integry?

Integry.io to nie tylko integracja, ale także możliwość korzystania z bogatych statystyk dotyczących zachowania użytkowników. Ciekawy jest też sposób rozliczeń oparty na każdorazowym uruchomieniu integratora przez klienta.

Jak wybrać integrator?

Nie wszystkie platformy działają z każdą aplikacją. Przed wybraniem platformy integrującej upewnij się, że obsługuje ona jeśli nie wszystkie, to kluczowe narzędzia, z których korzystasz. Zastanów się, jakich aplikacji możesz zacząć używać w miarę rozwoju firmy. Wybrany integrator ma ułatwiać, a nie hamować skalowanie Twojej działalności. Sprawdź też dodatkowe opcje, jak narzędzia do automatyzacji czy wreszcie sposób rozliczenia.

Integratory to świetny sposób na poprawę przepływu informacji i zwiększenie efektywności działań w firmie. Poświęć nieco czasu na wybór najlepszego narzędzia, by w pełni skorzystać z jego możliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 × 4 =