9 sposobów na to, jak zwiększyć konwersje w sklepie internetowym

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Cześć, tu ja - Marek Gwóźdź

Konsultant,  FB Ads Specialist i Marketing Manager, geek e-marketingu. Potrzebujesz kampanii dedykowanej? Z pewnością Ci pomogę.

Współorganizator największego towarzyskiego turnieju siatkarskiego na świecie (Memoriał Wagnera), specjalista Social Media Ads u Pawła Domagały.

Pracuje z największymi markami w Polsce, Przygotowuje reklamy w 23 krajach Europy jak również w Stanach Zjednoczonych.

📩 Zapytaj mnie o kampanie reklamowe w Meta Ads

Do czego chcesz zachęcić klienta w Twoim sklepie internetowym?

Ma być to zakup? Zapis do formularza? A może na razie jedynie wyświetlenie strony produktowej?

To Ty decydujesz, co mierzysz jako konwersję. Bo konwersją jest właśnie dowolne pożądane zdarzenie dokonane przez użytkownika na Twojej stronie.

Dziś opowiem Ci o dziewięciu skutecznych sposobach na to, by tych konwersji w Twoim sklepie internetowym było jak najwięcej. 

Zaczynajmy!

#1 Optymalizacja strony produktowej

 

To nie tylko miejsce, w którym prezentujesz produkt klientowi, ale również takie, w którym możesz (i powinieneś!) go przekonać do zakupu lub już w tej podjętej decyzji go utwierdzić.

Przede wszystkim zadbaj więc o wygląd strony produktowej. 

Zdjęcia oraz wideo produktów powinny eksponować je w najlepszy sposób i być wykonane w najwyższej możliwej jakości. To bardzo ważne, by dać odbiorcy szansę dokładnego obejrzenia towaru jeszcze przed zakupem.

Pomoże w tym również umieszczenie na stronie produktowej wszelkich niezbędnych informacji, jak funkcjonalność, wymiary, parametry czy sposób wykonania produktu. Nie możesz dopuścić do sytuacji, by Twój potencjalny klient musiał się zastanawiać, gdzie może znaleźć potrzebne dane o charakterystyce potencjalnego zakupu. 

Wyświetl mu wszystko dokładnie, w jednym miejscu, a w ten sposób zbudujesz zaufanie i upewnisz odbiorcę w decyzji zakupowej.

Szalenie istotnym, a często pomijanym elementem, są też rekomendacje na stronie produktowej. Tymczasem według badania Big Commerce aż 92% konsumentów czyta opinie przed dokonaniem zakupu. Ty też najpewniej jesteś w tej grupie, prawda?

Zadbaj więc o to, by Twój potencjalny klient nie musiał przeszukiwać internetu, by dowiedzieć się, czy inni polecają dany artykuł. Umieść opinie bezpośrednio na stronie produktowej. To nie tylko ułatwi sprawę odbiorcy, ale również przekona go do zakupu na decydującym etapie. A co za tym idzie – zwiększy prawdopodobieństwo konwersji!

Przykład:

 

#2 Uproszczenie procesu zakupowego

 

Na pewno dobrze znasz takie historie!

Chcesz kupić w sklepie internetowym, ale… ten proces ciągle się wydłuża. Dodajesz produkt do koszyka, ale zamiast wyboru sposobu dostawy i płatności, wyskakuje Ci okienko z przymusem założenia konta. Kiedy już to zrobisz, potwierdzisz e-mail i wydaje Ci się, że w końcu zmierzasz do podsumowania, ukazuje Ci się kilkuetapowy checkout, gdzie musisz się przeklikać przez kilka stron, by wypełnić wszystkie dane. 

Na dokładkę jeszcze propozycje kolejnych zakupów, no i wreszcie możesz wybrać sposób dostawy, a następnie dokonać płatności.

Męczy od samego czytania, prawda?

Jeżeli w takiej sytuacji docierasz do końca i finalizujesz zakup, to musisz być naprawdę zdesperowany. 

U większości klientów jednak tak to nie wygląda. 

 

Użytkownicy w sieci przyzwyczaili się już do wygody i większego komfortu w procesie zakupowym. Dlatego zdecydowanie preferują sklepy, które im go zapewniają. Bardzo ważne w kontekście zwiększenia szansy na konwersję jest więc to, aby ten proces u siebie możliwie jak najbardziej skrócić.

 

W tym celu zadbaj przede wszystkim o możliwość robienia zakupów jako gość, bez konieczności zakładania konta. Postaraj się również umieścić pola z niezbędnymi informacjami na jednej stronie, by klient nie musiał poświęcać kolejnych kliknięć na dotarcie do końca.

 

Zaoferuj też zapisanie na przyszłość danych adresowych i płatniczych. Dzięki temu, gdy klient do Ciebie wróci, nie będzie już musiał wpisywać ich ręcznie, bo będzie zapamiętany przez system. A w ten sposób zaoszczędzi cenny czas, za co z pewnością będzie Ci wdzięczny.

 

Przykład uproszczonego procesu zakupowego? Wejdź na: https://ecadeo.com/newsletter/

2 kliknięcia i masz zakupioną subskrypcję:

 

 

#3 Personalizacja doświadczeń zakupowych

Wchodzimy tu w obszar segmentowania, który zwłaszcza dziś jest kluczowy dla poziomu konwersji w e-commerce.

Internet jest pełen treści, którymi zalewa użytkowników. Nie lubimy więc tracić czasu na takie, które nas zupełnie nie interesują.

Dlatego właśnie tak istotna jest odpowiednia segmentacja. Segmentacja, dzięki której będziemy wyświetlać potencjalnym klientom produkty, które rzeczywiście odpowiadają na ich zainteresowania i preferencje zakupowe.

Kluczem jest tu umiejętne wykorzystywanie algorytmów, a także systemów marketing automation. Pozwolą nam one kierować odpowiednie treści do odpowiednich grup odbiorców w odpowiednim czasie, zarówno w reklamach, jak i chociażby sprzedażowej komunikacji mailowej, co znacznie zwiększy nasze szanse na to, że finalnie zdecydują się one na dokonanie konwersji.

Zresztą, dzięki personalizacji doświadczeń zakupowych można tę konwersję jeszcze rozszerzyć. Masz szansę to osiągnąć chociażby poprzez cross-selling, czyli dosprzedawanie uzupełniających produktów do tego, zakupionego przez użytkownika. Na przykład jeżeli klient kupi w Twoim sklepie laptopa, możesz zaproponować mu do tego pokrowiec albo myszkę. Istnieje duża szansa, że uzna taki dodatek za potrzebny i zwiększy wartość swojej transakcji.

 

#4 Promocje i zwiększenie rozpoznawalności marki

 

Oczywiście, nie mogło tu zabraknąć tego punktu. 😉

Ludzie kochają promocje. No bo kto nie woli kupić czegoś taniej i zaoszczędzić?

Warto więc raz na jakiś czas poczęstować swoich klientów jakąś dobrą okazją. Można do tego wykorzystać różne okoliczności, jak święta (również te nietypowe czy związane tematycznie z obszarem działania firmy) albo wprowadzić dowolne okresy promocyjne.

Dobrym ruchem promocyjnym, choć oczywiście już w nieco innym tego słowa znaczeniu, mogą być też tutaj wszelkie współprace ze znanymi ambasadorami czy influencerami, którzy przyciągną swoją społeczność do Twojego sklepu internetowego.

 

A jeśli o przyciąganiu społeczności mowa, to – rzecz jasna – nieocenione będą tu kampanie reklamowe, na przykład na Facebooku (jeśli szukasz przy tym wsparcia, odezwij się do mnie – chętnie Ci pomogę!)

Takie posunięcia sprawią, że Twój sklep może nie tylko zyskać na rozpoznawalności, ale również zwiększyć konwersje oraz wyniki sprzedażowe w Twojej firmie.

 

#5 Remarketing

 

Ten klient już prawie był Twój!

Przecież wszedł na stronę Twojego sklepu, przeglądał produkty z konkretnej kategorii, a w niektórych przypadkach nawet dodał je do koszyka. Niestety, mimo wszystko nie dokonał zakupu…

Czy to oznacza, że szansa już przepadła?

Absolutnie nie!

Z odsieczą przychodzi tu znana i skuteczna broń marketerów, jaką jest remarketing. 

 

Sztuka polega na tym, by zaplanować efektywną kampanię, która będzie “ścigać” użytkowników, którzy byli już na Twojej stronie. 

Wyświetlanie im reklam niedawno oglądanych produktów nie pozwoli o nich zapomnieć, a do tego może na nowo sprowokować decyzję zakupową.

 

Z doświadczenia wiem, że fantastycznie sprawdzą się tutaj dynamiczne reklamy produktowe w formacie karuzeli. A jak dorzucimy nakładkę to… 

Algorytm sam dobierze w nich artykuły, które interesują Twojego uciekiniera, a interaktywny format w połączeniu z wyeksponowanymi fotografiami z dużym prawdopodobieństwem wywoła u odbiorcy impuls, dzięki któremu wróci on na stronę Twojego sklepu.

 

W ramach remarketingu bardzo dobre efekty mogą przynieść również personalizowane komunikaty w mailu. Możesz do nich na przykład dołączyć na przykład mały rabat na zachętę, co zdecydowanie zwiększy szansę na dokończenie zakupów i dokonanie konwersji.

#6 Utrzymywanie kontaktu z klientem

 

Zasada Pareto mówi, że 80% zysku firmy zapewnia jej 20% stałych klientów.

Dlatego też zdecydowanie warto stworzyć bazę klientów Twojego sklepu internetowego w postaci newslettera i regularnie utrzymywać z nią personalizowany kontakt. To fantastyczna okazja, by informować o wspomnianych już przeze mnie promocjach, nowościach w asortymencie lub edukowania o samej firmie, jej misji i jakości. 

Newsletter to potężny oręż w ręku przedsiębiorcy e-commerce, dzięki któremu możesz wyróżnić się spośród konkurencji, “ogrzewać” leady, a także zwyczajnie zbudować zaufanie do swojej marki poprzez stałą – i, co ważne, personalizowaną – relację z odbiorcami.

Do tego za zapisanie się do bazy możesz zaoferować drobny rabat. Sprawi to, że użytkownik zachęci się do dokonania u Ciebie zakupu, a Ty zyskasz nowego odbiorcę w newsletterze.

W kwestii kontaktu z klientem dobrze jest przy tym regularnie sprawdzać skrzynki odbiorcze w mediach społecznościowych czy na mailu i odpowiadać na wszelkie pytania, jakie kierują do Ciebie potencjalni klienci. Spraw, by pisząc do Ciebie byli pewni, że zawsze otrzymają satysfakcjonującą im odpowiedź. W tym celu warto też wprowadzić na stronie chatbota, który odpowie na najczęściej pojawiające się pytania w ciągu chwili.

To pozwoli przekonać użytkowników do tego, że Twój sklep online to dobry wybór. A dla Ciebie będzie to oczywiście szansa na zwiększenie konwersji.

 

#7 Optymalizacja szybkości strony

 

Przy wszystkich urozmaiceniach, szeroko zakrojonych działaniach i kampaniach, łatwo jest czasami zapomnieć o podstawowych kwestiach.

A jedną z nich, która jednocześnie może znacznie wpłynąć na poziom konwersji w sklepie internetowym, jest szybkość ładowania się strony.

Rynek e-commerce jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek. Sytuacja wygląda więc tak, że jeżeli strona Twojego sklepu nie załaduje się użytkownikowi na przykład w 3 sekundy, to ten zirytuje się i ucieknie. Oczywiście po to, by poszukać pożądanego produktu u konkurencji.

Każda chwila jest dziś na wagę złota, a wydłużony czas oczekiwania może być zabójczy dla Twoich konwersji. Dlatego musisz dostosować swoją stronę nie tylko w kontekście SEO i pozycjonowania.

Zadbaj więc o technikalia, takie jak kompresja i zminimalizowanie czasu odpowiedzi od serwera, by Twoja strona wczytywała się błyskawicznie. Pamiętaj również o regularnym monitorowaniu i pomiarach, żeby mieć pewność, że sytuacja jest pod kontrolą i nie ulega pogorszeniu.

W ten sposób zawalczysz o komfort użytkownika, co jest dziś kluczowym czynnikiem w kontekście podnoszenia poziomu konwersji.

#8 Potwierdzenie bezpieczeństwa

 

Wspomniałem już o jednej z podstaw, więc czas na kolejną. Tym razem chodzi o bezpieczeństwo.

W sieci nadal łatwo o oszustwa. Często słyszy się o próbach wyłudzenia pieniędzy czy podszywaniu się pod innych ludzi lub właśnie marki.

Konsumenci mogą więc z dystansem podchodzić do wiarygodności sklepów, szczególnie jeżeli są one nowe na rynku. I trudno im się dziwić – w końcu nikt nie chce paść ofiarą oszustwa, prawda?

Zapewnij ich więc, że Twój sklep jest legalny i spełnia wszelkie obowiązujące prawa i przepisy. Wyeksponuj certyfikaty SSL do szyfrowania danych oraz dowody spełnienia innych norm bezpieczeństwa. 

W ten sposób klienci utwierdzą się o wiarygodności Twojej marki i będą mogli ze spokojną głową do Ciebie zaglądać. A dzięki temu mogą dostarczyć Ci kolejnych konwersji.

 

#9 Analiza danych

 

Dane to nowe złoto. Są obecnie najcenniejszym zasobem, który jest kluczem do sukcesu w biznesie, a w tym również do zwiększenia konwersji w sklepie internetowym.

To dzięki nim możesz lepiej poznać użytkowników ze swojej grupy docelowej, ich zachowania zakupowe, preferencje czy potrzeby. A to pozwoli Ci na nie skutecznie i na bieżąco odpowiadać.

To powód, dla którego skuteczna analiza danych jest dziś nieoceniona. Bez nich nie byłoby mowy o podejmowaniu racjonalnych i efektywnych decyzji biznesowych, a Twoje kluczowe ruchy byłyby przeprowadzane w zasadzie na wyczucie, które jednak potrafi być bardzo złudne.

Co wobec tego należy zrobić?

Oczywiście, zadbać o efektywną analizę danych. Sprawdź, czy zbierasz je prawidłowo, czy segmentacja użytkowników jest odpowiednia oraz czy Twoje narzędzia są poprawnie skonfigurowane. 

Do tego jeszcze jedna porada, którą dzielę się zawsze – testuj różne rozwiązania! Kieruj do odbiorców kilka wersji komunikatów, stosuj różne promocje, próbuj też nowych ruchów. A następnie sprawdzaj, co przynosi najlepsze rezultaty i dostosowuj kolejne działania pod zachowania odbiorców na podstawie miarodajnych danych.

W ten sposób zdecydowanie zwiększysz szansę na lepsze wyniki.

Podsumowanie

Jak zwiększyć konwersje w sklepie internetowym?

Mam nadzieję, że znasz już odpowiedź na to pytanie i nie musisz się już nad tym dłużej zastanawiać. 😉

Pokazałem Ci dziś kilka sprawdzonych i praktycznych taktyk, które pomogą Twojemu sklepowi online zwiększyć wyniki sprzedażowe i zachęcić odbiorców do konwertowania. Daj znać, które najlepiej sprawdzą się u Ciebie. 

Koniecznie zaobserwuj też mój profil na LinkedInie. Znajdziesz tam więcej wskazówek ze świata e-commerce i marketingu.

A na dziś to już wszystko. 

Trzymam kciuki za Twój sklep i Twoje konwersje! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

pięć × 3 =